Типично за Мъск: съвсем неочаквано, по време на една церемония в Германия, основателят на "Тесла" съобщи, че ще открие завод за електромобили в Бранденбург. При това в община Грюнхайде, за която са чували малцина, отбелязва Дойче веле. Защо точно там?

Ако новото берлинско летище беше открито навреме (по план - през 2011 година), то първата фабрика на "Тесла" в Германия можеше да бъде построена на мястото на старото летище "Тегел". Тъй като обаче откриването на летище "Вили Бранд" и съответно преустановяването на дейността на "Тегел" бяха отложени, заводът "Gigafactory" на Илън Мъск ще бъде издигнат в община Грюнхайде. Малцина са чували за нея - намира се на около 30 км югоизточно от Берлин в провинция Бранденбург, съвсем близо до новото летище, което някой ден може би ще бъде открито. Така Берлин, който е отделна провинция, ще остане с празни ръце от инвестицията на "Тесла".

Защо Мъск бърза толкова много?

За Илън Мъск най-важното е заводът да започне работа максимално бързо. Може би и поради това той е избрал провинция Бранденбург, а не Берлин. Мъск може би просто не вярва, че берлинчани ще са достатъчно бързи.

А защо е тази надпревара с времето? Защото германските автомобилопроизводители най-после усетиха духа на времето и се насочиха към производството на електрически автомобили. Мъск със сигурност е чул, че преди десетина дни "Фолксваген" започна строителството на фабрика за електромобили в Цвикау в провинция Саксония. Най-големият производител на автомобили в света иска до 2021 година нататък от фабриката да излизат по 330 000 електромобила годишно.

Решението на "Фолксваген" - като един от най-големите производители в света на пазара на електромобилите - явно представлява истинска заплаха за компанията на Мъск. Решението му за завод в Германия вероятно може да се разбира като заявка, че "Тесла" е готова за битка.

Добра новина за местните хора

Дори във високоплатения сегмент, в който "Тесла" работи, най-голямата конкуренция идва от Германия: от "Порше" (с Taycan), "Ауди" (със серията E-Tron) и "Даймлер" (с Mercedes EQC). Но и в Китай, където "Тесла" успя да издигне своята трета "Gigafactory" за едва 10 месеца, има сериозни конкуренти като "Байтън", "Вей", "Хонгки". С решението на "Тесла" да инвестира в Германия надпреварата за доминация на пазара на електромобили в държавата, в която е изобретен двигателят с вътрешно горене, е официално открита.

Извън многото въпроси, които повдига темата, това е една добра новина за хората в региона, защото "Тесла" ще открие хиляди нови работни места. И то в правилното време - на юг от планираната "Gigafactory", в областта Лужица, хиляди работни места бяха закрити заради решението за преустановяване на добива на кафяви въглища.

В Германия вече се приемат и залози: кое ще е готово първо - новото летище в Берлин или германският завод на "Тесла"?