Европейската комисия създава насоки за спасителните кораби на неправителствените организация (НПО), които спасяват мигранти край бреговете на Европа, като част от план за намаляване на броя на търсещите убежище лица, които се насочват към континента, пише европейската редакция на американския вестник "Политико"

Планът, представен в понеделник от Европейската комисия, идва на фона на последната вражда между Франция и новото дясно правителство на Италия относно пристигащите мигранти и корабите на НПО, които често ги спасяват в морето.

След като апелираше дни наред да му бъде разрешено да акостира в Италия, един от тези кораби за спасяване на мигранти вместо това отиде във Франция - разпалвайки дискусия за ролята на неправителствените организации в процеса.

Планът на Комисията не е нещо качествено ново, но има за цел да насочи разговорите в ЕС. В допълнение към предложението за определяне на насоки за корабите на неправителствените организации, той също предлага повече координация с африканските и азиатските страни за връщане на мигранти, както и увеличаване на ролята на ЕС в този процес. Той също така призовава страните от ЕС действително да приложат зараждащия се план за доброволно преместване на мигранти в рамките на блока след пристигането им в някоя от крайбрежните страни.

Вътрешните министри на ЕС сега ще се срещнат по време на извънредна сесия в петък следобед, за да обсъдят предложенията. Въпреки че срещата беше свикана заради спора между Париж и Рим, вътрешните министри се очаква да засегнат няколко други въпроса, включително увеличаването на мигрантите, идващи през Западните Балкани и препълнените миграционни центрове в страни като Белгия и Австрия.

Миграцията е едно от най-заплетените проблеми за ЕС: блокът многократно се опитва и не успява да реформира процедурата за убежище след миграционната криза от 2015-2016 г.

Много дипломати остават скептични, че този път ще бъде различно, като се има предвид, че "планът за действие" на Комисията е разработен в кратки срокове и включва най-вече идеи, които вече отдавна се обмислят.

Документът, каза един дипломат, е "преработка на неща, които вече трябва да се случват".

В писмото се споменава, че в района на Централното Средиземноморие над 90 000 мигранти и бежанци са пристигнали досега през 2022 г. - увеличение от над 50 процента в сравнение с 2021 г. Тези хора, се казва в документа, тръгват предимно от Либия и Тунис и произхождат предимно от Египет, Тунис и Бангладеш.

Много от тези хора, каза еврокомисарят по вътрешните работи Илва Йохансон пред журналисти в понеделник, не отговарят автоматично на критериите за международна закрила - стандарт, основан на това дали са изправени пред "реален риск от претърпяване на сериозна вреда" в родината си.

Поради това последният план предлага укрепване на връзките с държави извън ЕС чрез координиране на съвместни дипломатически усилия за улесняване на връщането на мигранти, които няма да получат статут на международна закрила. През 2021 г. само 20 процента от мигрантите са били върнати в родните си страни след пристигането си в ЕС.

Някои дипломати смятат, че това предложение може да бъде стъпка напред, отбелязвайки, че подобен план за по-добро координиране на дипломатическите усилия наскоро помогна да се спре потокът от мигранти, изтласквани през границата на ЕС от Беларус.

Но по най-спорния въпрос, ролята на корабите на НПО, планът не дава много надежди. Италия и Франция спорят по темата от по-рано този месец, когато Рим забрани на кораба Ocean Viking, управляван от френска неправителствена организация, да акостира и разтовари своите 230 мигранти.

В крайна сметка Франция позволи на кораба да акостира в едно от собствените си пристанища, но също така спря плана за приемане на 3500 търсещи убежище от Италия, което допълнително влоши отношенията между двете страни.

В основата на несъгласието е дали държавите трябва да поемат отговорност за корабите на НПО, регистрирани под техен флаг, и за мигрантите, които спасяват. Средиземноморските страни като Гърция, Кипър и Малта, както и Италия, твърдят, че държавите, под чийто флаг плават тези кораби на тези неправителствени организации наистина трябва да играят по-съществена роля.

Планът за действие на Комисията посочва тази възможна роля в призива си за "дискусии в рамките на Международната морска организация относно необходимостта от специфична рамка и насоки за кораби, които имат особен фокус върху дейностите по търсене и спасяване", като същевременно призовава за по-добра координация "между крайбрежните държави и държавите, под чийто флаг са корабите".

Йохансон каза, че разговорите са необходими, отбелязвайки, че ролята на "частните кораби, опериращи в морето, е сценарий, по който все още няма значителна яснота", и добави, че "тези настоящи предизвикателства не са били обмислени, когато морското право е било договорено за първи път".

И все пак тя подчерта също, че това е тема, която трябва да решат държавите от ЕС, а не Европейската комисия.

Планът за действие също така призовава членовете на ЕС да ускорят пакта за доброволно преместване, с който няколко държави се съгласиха миналия юни. Тя подчерта, че досега едва около 100 мигранти са действително преместени, въпреки обещанията на различни страни да приемат 8000.

Документът също така предлага приблизително 600 милиона евро финансиране за страните от Северна Африка, за да им се помогне да спрат потока от мигранти, насочващи се към ЕС.

Франция и Великобритания се разбраха за мигрантите

Франция и Великобритания се разбраха за мигрантите

Двете страни подписват съвместна декларация за спиране на опасните пътувания през Ламанша