За разлика от милиони други американски фермери, производителите на чесън печелят от търговската война с Китай и съответно приветстват последната икономическа атака на Доналд Тръмп, съобщава "Гардиън".

Продажбите на чесън, отглеждан в Калифорния, вече се увеличават след десетилетия загуба заради по-евтин китайски внос. Продажбите могат да станат още по-добри, тъй като китайският чесън е изправен пред още по-високи мита, без да се вижда краят на търговската война.

"В един идеален свят бихме искали митата да останат завинаги", коментира Кен Кристофър, изпълнителен вицепрезидент на Christopher Ranch, най-големият от трите останали производители на чесън в САЩ.

Докато много земеделски стопани страдат от търговската война, защото разчитат в голяма степен на вноса в Китай, американските производители на чесън имат полза, защото разчитат предимно на продажбите на вътрешния пазар.

ОИСР: Търговската война на Тръмп с Китай ще навреди на икономиката на САЩ

ОИСР: Търговската война на Тръмп с Китай ще навреди на икономиката на САЩ

Засилването на спора между Вашингтон и Пекин вероятно ще доведе до спад на световния БВП с 0,7%

Митата за китайски чесън са се увеличили от 10% на 25%, след като САЩ увеличиха митата за 200 млрд. долара китайски стоки и са се отказали от надеждата, че търговско споразумение между САЩ и Китай може да настъпи скоро.

Докато соевите ферми в Средния запад на САЩ наблюдават как силозите се пълнят с непродадени култури, тъй като техният основен купувач - Китай спря покупките, чесънът отбеляза ръст на продажбите с 15% през последното тримесечие на 2018 г., след като САЩ приложиха 10% мита за внос на китайски чесън през септември.

Ескалацията в търговската война е само няколко седмици преди събирането на чесън в САЩ. "Очакваме покачване в търсенето на чесън в Калифорния през следващите седмици", обяснява Кристофър.

Кристофър, на 33 години, чиято ферма е 5900 акра в Гилрой, Калифорния, пътува до Вашингтон през юли, за да призове администрацията на Тръмп да включи чесъна в списъка на вноса, който ще се сблъска с мита. Като лобира за митата, Кристофър следва стъпките на дядо си, който се бори да приложи антидъмпингово мито до 400% върху китайския чесън през 90-те години.

"Ние разбираме в по-широк икономически смисъл, че търговската война не е в най-добрия интерес на САЩ, но тъй като митата се случват така или иначе, трябваше да сме сигурни, че чесънът е част от уравнението.", допълва той.

Walmart предупреди американците, че високите мита означават и високи цени

Walmart предупреди американците, че високите мита означават и високи цени

Потърпевши ще са основните клиенти, които живеят от заплата на заплата

Не всеки подкрепя митата върху чесъна. Докато Кристофър лобира в полза на митата за американската международна търговска комисия, ръководителите на една от най-големите компании за подправки в света, McCormick & Company Inc, се противопоставя на тях.

Компанията коментира, че рецептите зависят предимно от китайски чесън, наричайки го различен продукт от това, което се отглежда в САЩ. "Те не са заместими. Това е като виното, важен е произходът", заявява в интервю за "Ройтерс", главният изпълнителен директор, Лорънс Курциус. 

Ако оставим вкусовите разлики настрана, чесън "Калифорния" традиционно се продава на много по-високи цени от китайски чесън. Сега се продава за около 60 долара за кутия на пазара на едро, според Кристофър. Доскоро китайският чесън се продаваше за 20 долара за кутия, но се покачи до 40 долара с първите мита и вероятно скоро ще се увеличи още повече, допълва той.

Новите печалби, които американските земеделски производители получават от митата са изключение в американския земеделски сектор. Китай миналата година отвърна на митата на Тръмп с мита върху американски стоки, включително соя, царевица и свинско месо.

През първото тримесечие на 2019 г. доходите на земеделските производители в страните от Средния запад и Средния Юг продължават да намаляват, според проучвания на банките, публикувани този месец.

САЩ започна война на дронове с Китай

САЩ започна война на дронове с Китай

Пентагонът също с рестриктивни мерки

Тръмп е обещал до 20 млрд. долара помощ, за да помогне на американските фермери, пострадали от продължителния спор, след като групи като Американската асоциация на соята критикуват неуспеха да се постигне споразумение. Това е в допълнение към 12 млрд. долара, които администрацията обеща миналата година, за да компенсира земеделските производители от загубите в търговската война.

Търговската война удари много специалисти и земеделските стопани от западното крайбрежие, като производителите на ядки и череши, които се опитват да намерят алтернативни пазари, след като Китай наложи сериозни мита върху вноса, което прави техните продукти твърде скъпи за продажба там.

Джейми Йохансон, земеделски производител на маслини и президент на калифорнийското земеделско бюро, което представлява 400 култури и 36 000 членове обяснява, че администрацията на Тръмп хвърля земеделските производители в Калифорния в средата на търговска войни с четири от петте най-големи пазари за държавата, включително Китай.

"Сред нашите членове не съм чувал, че някой да е спечелил или да се е възползвал от сегашната търговска война и мита", допълва Йохансон.

Пекин към САЩ: Не се заблуждавайте, Китай не блъфира и е способен да отвърне

Пекин към САЩ: Не се заблуждавайте, Китай не блъфира и е способен да отвърне

Никой не печели от търговска война, но Китай има гъвкава икономика и голям набор от политически инструменти