Европейската комисия започва първото си задълбочено разследване на потенциално нарушаващата пазара роля на чуждестранните субсидии, като упражнява правомощията си съгласно Регламента за чуждестранните субсидии. То е свързано с процедура за възлагане на обществена поръчка, съобщават от ЕК.

Разследването е стартирало след уведомление, подадено до Комисията от CRRC Qingdao Sifang Locomotive Co., Ltd., дъщерно дружество на CRRC Corporation, китайски държавен производител на влакове. То касае процедура за възлагане на обществена поръчка, открита от Министерството на транспорта и съобщенията на Република България, свързана с предоставянето на няколко електрически влака "тласки-теглене", както и свързани услуги по поддръжка и обучение на персонала.

Съгласно Регламента за чуждестранните субсидии дружествата са задължени да уведомяват за своите тръжни процедури за възлагане на обществени поръчки в ЕС, когато прогнозната стойност на поръчката надвишава 250 милиона евро и когато на дружеството са били предоставени най-малко 4 милиона евро чуждестранна финансова помощ от поне една трета държава през трите години преди уведомяването.

Според ЕК са налице достатъчно признаци, че на това дружество е била предоставена чуждестранна субсидия, която нарушава функционирането на вътрешния пазар. За тази цел Комисията трябва да прецени дали чуждестранната финансова помощ представлява субсидия, която пряко или косвено предоставя избирателна полза на дружеството и дали това позволява на дружеството да представи неоправдано изгодна оферта.

Предстои да се направи допълнителна оценка на предполагаемите чуждестранни субсидии и ще получи цялата необходима информация, за да установи дали те може да са позволили на CRRC Qingdao Sifang Locomotive да представи неоправдано изгодна оферта в отговор на оферта. Подобна оферта би могла да накара други дружества, участващи в процедурата за възлагане на обществена поръчка, потенциално да загубят възможности за продажба.

CRRC Corporation Limited (известно като CRRC) е китайски държавен производител на подвижен състав. Той е най-големият производител на подвижен състав в света по отношение на приходите. Производителите на подвижен състав произвеждат локомотиви и вагони, използвани от железопътни оператори, както и подлинии, трамваи и други железопътни возила.

Процедурата за възлагане на обществена поръчка на Министерството на транспорта и комуникациите в България е за 20 електрически влака "push-pull", както и за поддръжката им в продължение на 15 години. Прогнозната стойност на договора е около 1,2 милиарда лева (610 милиона евро).

БДЖ получава десет електрически локомотива последно поколение

БДЖ получава десет електрически локомотива последно поколение

Договор за машините бе подписан от транспортния министър Георги Гвоздейков