Европейската комисия продължава да работи върху репарационен заем от 165 милиарда евро за Украйна, използвайки паричната стойност на замразените руски държавни активи, държани в Белгия, според документи, получени и прегелдани от "Политико".

Репарационният заем е част от по-широк финансов пакет, на стойност до 210 милиарда евро, чиято цел е да се поддържат финансите на Киев през следващите години.

Заемът от 165 милиарда евро включва 25 милиарда евро замразени руски държавни активи, държани в частни банкови сметки в целия блок, в допълнение към 140 милиарда евро, държани в банка Euroclear в Белгия. Военният бюджет на Украйна се очаква да се изпразни през април.

Правното предложение ще послужи като основа за незабавни технически преговори, преди лидерите на ЕС да се срещнат в средата на декември, за да вземат решение по най-чувствителните части от инициативата. Украйна ще трябва да изплати заема само ако Русия прекрати конфликта и плати военни репарации, което се разглежда като малко вероятен сценарий.

В рамките на репарационния заем са предвидени 115 милиарда евро за финансиране на отбранителната промишленост на Украйна, докато 50 милиарда евро ще покрият бюджетните нужди на Киев. Останалите 45 милиарда евро от пакета ще бъдат използвани за изплащане на заем от Г-7 за Украйна от 2024 г.

Белгия предупреждава: Планът на ЕС за руските активи ще попречи на мирна сделка за Украйна

Белгия предупреждава: Планът на ЕС за руските активи ще попречи на мирна сделка за Украйна

Брюксел още не е видял "никаква предложена правна формулировка от ЕК"

Основната пречка остава противопоставянето на белгийското правителство.

"Текстът, който Комисията ще внесе днес, не отговаря на нашите опасения по задоволителен начин", заяви белгийският външен министър Максим Прево пред репортери в сряда сутринта в кулоарите на среща на НАТО. "Имаме разочароващото чувство, че не сме били чути."

Белгия се опасява от руски ответни мерки срещу държавата и финансовия депозитар Euroclear, който държи замразените активи. Правителството изисква финансови гаранции от столиците на ЕС, ако Москва успешно възстанови парите.

По същество, ЕК предлага две решения за посрещане на нуждите на Украйна от финансиране за периода 2026—2027 г.: заем от ЕС и заем за репарации. Двете решения са подкрепени от пет законодателни предложения:

  • предложение за регламент за създаване на заем за репарации;
  • предложение за забрана на прехвърляне на блокирани активи на Централната банка на Русия обратно към Русия;
  • две предложения, които въвеждат предпазни мерки за заема за репарации, предназначени да защитят държавите членки и финансовите институции от евентуални ответни мерки. Двете съвместни предложения за изменение на Регламент (ЕС) No 833/2014 на Съвета ще бъдат оповестени публично, след като Съветът заеме позиция по тях, в съответствие с приложимите процедури;
  • предложение за изменение на настоящата многогодишна финансова рамка, за да се даде възможност за използване на бюджета на ЕС за подкрепа на заем за Украйна, който би могъл да послужи и за двете предложени решения.
Белгия разочарована, че ЕК омаловажава опасенията ѝ за руските активи

Белгия разочарована, че ЕК омаловажава опасенията ѝ за руските активи

Опасенията на Брюксел не били разгледани "по задоволителен начин"