Европейският парламент прие нови правила за онлайн търговията в ЕС, които ще дадат възможност на потребителите да върнат закупен в интернет продукт в рамките на две седмици, след като са получили покупката.
Същевременно онлайн търговците се задължават да дават на клиентите подробна и точна информация за крайната цена, поръчаните продукти и контактите за връзка с търговеца.
"Искахме да регулираме основно договорите от разстояние и извън магазини, тъй като точно така се осъществява най-голяма част от трансграничната търговия", заяви докладчикът на ЕП Андреас Шваб.
По думите му новата директива е добър пример как Европа може да донесе ползи едновременно на потребителите и търговците. „Постигнахме добре балансиран компромис, който да отговаря на интересите и на потребителите, и на бизнеса", подчерта той.
Новото законодателство засилва правата на онлайн потребителите, особено по отношение на информацията, доставката и анулирането на поръчки. В същото време определя правила за дигитален доунлоуд и намалява административните изисквания за малки и средни предприятия.
Досегашните правила на ЕС за защита на потребителите бяха от времето преди "дигиталната революция", поради което слабо обхващаха защитата на потребителите при онлайн покупки. Проблемите с недоставяне или забавени доставки на поръчани стоки, както и фрагментирането на правилата за защита на потребителите между държавите членки, досега бяха пречка пред трансграничната онлайн търговия.
След днешното гласуване в ЕП (615 гласа "за", 16 "против" и 21 "въздържали се"), министрите на страните от ЕС трябва формално да приемат законодателното предложение (очаква се през юли), след което държавите членки ще разполагат с две години за неговото приложение.