Две години след като се договориха за саморегулиращ практически кодекс за справяне с дезинформацията, Facebook, Google, Twitter и др. технологични конкуренти трябва да се постараят повече, за да бъдат по-ефективни. За това настояха от Европейската комисия, цитирани от "Ройтерс.

Фалшивите новини, свързани с COVID-19, ускориха призивите към социалните мрежи да бъдат по-активни в борбата с проблема.

Компаниите, включително Mozilla и търговски органи на рекламната индустрия, се присъединиха към кодекса през 2018 г. в опит да избегнат по-строги регулации. Впоследствие към групата се присъединиха Microsoft и TikTok.

Има обаче няколко недостатъка в кодекса след оценка на първата му година в действие, изтъкват от комисията, според доклад, видян от "Ройтерс".

"Те могат да бъдат групирани в четири широки категории: непоследователно и непълно приложение на кодекса в платформи и страни членки, липса на единни дефиниции, наличие на няколко пропуска в обхвата на ангажиментите по отношение на кодекса и ограничения, присъщи на саморегулиращия характер на кодекса", се казва в доклада.

Заместник-председателят на комисията за ценностите и прозрачността Вера Йоурова призова за повече действия за противодействие на новите рискове.

"Тъй като ние също така сме свидетели на нови заплахи и участници, настъпи моментът да отидем по-нататък и да предложим нови мерки. Платформите трябва да станат по-отговорни и прозрачни. Те трябва да се отворят и да осигурят по-добър достъп до данни, наред с други неща", настоя Йоурова.

В момента Юрова работи по план за действие за европейска демокрация, за да направи демокрацията по-устойчива на цифрови заплахи.

Комисията също така се готви да предложи нови правила, наречени Закон за цифровите услуги до края на годината, който ще увеличи отговорностите на социалните мрежи и отговорността за съдържанието на техните платформи.