Европейският съюз предупреди Съединените щати, че налагането на мита за внос на автомобили и части би навредило на собствената им автомобилна индустрия и вероятно ще доведе до контрамерки от страна на търговските партньори за около 294 млрд. долара износ от САЩ, съобщава "Ройтерс".
В документ от 10 страници, подаден в Търговския департамент на САЩ, ЕС обяснява, че тези мита са неоправдани и нямат никакъв икономически смисъл.
Департаментът започна разследване на 23 май с основание национална сигурност, по указание на Тръмп, който многократно критикува ЕС за търговския излишък със Съединените щати и за по-високи вносни мита за автомобили.
Тръмп заяви миналата седмица, че правителството завършва проучването си и предлага САЩ скоро да предприемат действия, след като по-рано заплашиха да наложат 20% мита на всички автомобили, сглобени в ЕС.
Износът на автомобили от ЕС за САЩ възлиза на 37,4 милиарда евро през 2017 г., а вносът на ЕС е едва 6,2 милиарда евро. Европейският съюз твърди, че за някои стоки, като камиони, вносните мита в САЩ са по-високи.
Според ЕС, европейски компаниите произвеждат близо 2,9 милиона автомобила в САЩ, предоставяйки 120 000 работни места, или 420 000, ако са включат и търговци на автомобили и автомобилни части.
Според внесеният от ЕС документ, вносът не се е увеличил значително през последните години и до голяма степен нараства успоредно с цялостното разширяване на американския пазар на автомобили и увеличеното търсене, което не може да бъде задоволено от местното производство.
В документът се посочва, че митата за автомобили и части за автомобили могат да подкопаят собственото производство на САЩ, с налагането на по-високи производствени разходи за щатските производители. ЕС изчислява, че въвеждането на 25% мита ще се отрази отрицателно първоначално с 13-14 млрд. долара върху БВП на САЩ и то без подобрение на на текущия баланс.
Предполагайки, че ще бъдат взети мерки в отговор на митата на САЩ и за внос на стомана и алуминий, ЕС предупреждава, че това може да се засегне близо 294 млрд. долара износ на САЩ, или 19% от общия износ на САЩ.
Документът на ЕС намира връзката между автомобилната индустрия и националната сигурност за "слаба".