Двамата директори на германския клон на международната природозащитна организация Greenpeace ("Грийнпийс"), заедно с активист за климата, са завели дело в съда в Брауншвайг срещу германския автомобилен гигант Volkswagen ("Фолксваген"), твърдейки, че производителят на автомобили не защитава климата, предаде ДПА.
Освен това "Грийнпийс" подкрепя идентично дело, заведено от органичен фермер пред друг германски регионален съд, уточни природозащитната организация.
Ищците се аргументират, че емисиите на CO2 от базирания във Волфсбург автомобилен гигант допринасят значително за климатичната криза и последствията от нея. Те твърдят, че бизнес моделът на "Фолксваген" не е съвместим с целта за ограничаване на повишаването на глобалната температура до 1,5 градуса по Целзий.
За да защитят своите свободи и права на собственост, ищците настояват, наред с други неща, VW да спре да продава увреждащи климата превозни средства с двигатели с вътрешно горене в световен мащаб най-късно до 2030 г.
Директорите на "Грийнпийс" Мартин Кайзер и Роланд Хип, активистката от "Петъци за бъдещето" Клара Майер и фермерът също така разчитат в делото си на неотдавнашно решение за климата на Федералния конституционен съд, както и на холандско решение срещу петролната компания Shell.
Ако съдебното дело бъде успешно, до 2040 г. ще бъдат отделени 2 гигатона по-малко CO2 в сравнение с настоящите планове на VW, отбелязаха те.
Volkswagen не са коментирали заведеното днес дело.
Но в миналото са казвали, че споровете в граждански съдилища чрез съдебни дела срещу отделни компании не били правилният начин за намаляване на емисиите.
Компанията твърди, че ясно се е ангажирала с Парижкото споразумение за климата и иска да бъде неутрална по отношение на CO2 най-късно до 2050 г.
Задача на законодателите било да оформят опазването на климата, посочиха наскоро от германската автомобилна компания.
Кайзер, говорейки в края на климатичната конференция COP26 в Глазгоу, каза, че "само с бързо сбогуване с двигателя с вътрешно горене VW може да даде своя принос за ограничаване на глобалното повишаване на температурата до 1,5 градуса".
Подобен съдебен процес вече беше успешен другаде в Европа. През май холандски съд постанови, че не само държавите, но и корпорациите трябва да намалят своите емисии на парникови газове, и нареди на корпорацията Shell и всички нейни дъщерни дружества да направят повече за опазването на климата.
"Грийнпийс" твърди, че "Фолксваген", който е вторият по големина производител на автомобили в света, отказва да представи стратегия, базирана на остатъчен CO2 бюджет, който е съвместим с целта от 1,5 градуса.
"Грийнпийс" изчислява, че групата ще трябва да намали своя CO2 отпечатък с най-малко 65 процента до 2030 г. в сравнение с нивото от 2018 г., за да се съобрази с приемливите граници.
Природозащитната организация казва, че това би означавало, че превозните средства с двигатели с вътрешно горене ще могат да съставляват само една четвърт от всички продадени автомобили от "Фолксваген" до 2030 г., а оттогава нататък те вече не трябва да се произвеждат изобщо.