Руските сили в нощта на 31 май срещу 1 юни извършиха мащабен удар с дронове и ракети основно срещу украинската енергийна инфраструктура. Командващият украинските ВВС генерал-лейтенант Микола Олешчук съобщи на 1 юни, че руските сили са изстреляли 47 безпилотни самолета Shahed-136/131. Изстреляни са били и 53 ракети, сред които 35 крилати ракети Х-101/555 от самолети над Каспийско море, четири балистични ракети "Искандер-М" от окупиран Крим, крилата ракета "Искандер-К" от окупиран Крим, 10 крилати ракети "Калибър" от североизточното Черно море и три крилати ракети Х-59/69 от самолет над окупираната Запорожка област.
Олешчук съобщи, че украинските сили са унищожили 46 безпилотни самолета "Шахед", 30 крилати ракети Х-101/555, крилата ракета "Искандер-К" и четири крилати ракети "Калибър". Той отбеляза, че руските сили не са се отказали от намеренията си да унищожат украинската енергийна инфраструктура. Говорителят на украинските военновъздушни сили майор Иля Евлаш отбеляза, че руските сили наскоро са засилили комбинираните си удари с безпилотни самолети и ракети срещу Украйна до изчерпване на оскъдните средства за противовъздушна отбрана на Украйна.
Украинският министър на енергетиката Херман Халушченко заяви, че руски ракети са поразили енергийни съоръжения в Запорожка, Днепропетровска, Донецка, Кировоградска и Ивано-Франкивска области.
Това се посочва в дневния анализ на Института за изследване на войната (ISW).
Украинският държавен регулатор на водноелектрически централи (ВЕЦ) Ukrhydroenergo съобщи, че руски удари са повредили критично оборудване в две неуточнени ВЕЦ, а най-големият частен енергиен оператор на Украйна DTEK съобщи, че руските удари са нанесли сериозни щети на две неуточнени топлоелектрически централи (TTP).
Руски блогъри твърдят, че руските сили са ударили ВЕЦ Кременчук в Кировоградска област, ВЕЦ Днепър в Запорожка област, ТЕЦ Бурщин в Ивано-Франковска област и ТЕЦ Ладижин във Виницка област.
Украински официални лица също съобщиха за щети на цивилни райони, критична инфраструктура и енергийни съоръжения в областите Харков, Лвов, Виница, Одеса, Херсон и Запорожие.
Настоящата липса на яснота относно ограниченията на САЩ върху използването на предоставени от САЩ оръжия от Украйна за нанасяне на удари по военни цели на руска територия не дава възможност за възпиране на по-нататъшни руски офанзиви през границата към Северна Украйна. Директорът на Съвета за национална сигурност на САЩ за Европа Майкъл Карпентър коментира в интервю за "Гласът на Америка", публикувано на 31 май, че политиката на САЩ в това отношение "има за цел да даде възможност на украинците да се защитят срещу това, което иначе би било руско убежище отвъд границата".
В отговор на въпрос дали тази политика позволява украински удари с предоставени от САЩ оръжия през границата от Сумска област, Карпентър отговори неясно "да, през границата за руски атаки, които идват, където иначе руснаците биха се радвали на относителная сигурност". Politico съобщи на 31 май, цитирайки двама души, близки до администрацията на украинския президент, че украинските служители са разочаровани, че украинските сили са "ограничени до граничната зона в Харков област", когато обаче използват оръжия, предоставени от САЩ, за да ударят руска територия.
Коментарите на Карпентър и докладът на Politico заедно предполагат, че има неяснота относно това, което САЩ изрично са разрешили по отношение на тези удари, ако руските сили започнат настъпателни операции по международната гранична зона.
Тази двусмисленост на САЩ пречи на възможността да се възпрат руските приготовления за настъпателни операции другаде през границата със Северна Украйна. Украински официални лица наскоро предупредиха, че руските сили също концентрират сили в Курска и Брянска области отвъд границата със Сумска област. ISW по-рано прецени, че дори ограничена групировка би постигнала желания ефект от привличане и фиксиране на украинските сили в тази област.
Кремъл може да реши да започне настъпателни операции в различни украински гранични области извън Харковска област, ако смята, че може да продължи да натрупва сили през границата без риск от украински удари. Украинските сили ще бъдат принудени да се защитават срещу такива настъпателни операции, преди САЩ да дадат изрично разрешение, необходимо за трансгранични удари извън райони, граничещи с Харковска област.
Повишената вероятност от други руски настъпателни операции в Северна Украйна ще изисква украинските сили да преразпределят съществуващите ресурси за възпиране или защита срещу настъпателните операции, създавайки възможности за експлоатация на руските сили другаде в театъра. Яснотата на САЩ, че Украйна може да използва осигурени от САЩ оръжия срещу концентрациите на руски сухопътни сили в Русия, които изглежда се подготвят за предстоящи трансгранични операции, вероятно ще промени изчисленията на руските командири относно мъдростта на извършването на такива показни приготовления.
ISW продължава да оценява, че САЩ трябва да позволят на Украйна да нанесе удари по всички законни военни цели в оперативния и дълбокия тил на Русия с предоставените им оръжия.
Отделни западни правителства определят различни политики относно бъдещото използване от Украйна на доставени от Запада изтребители F-16. Белгийският премиер Александър де Кроо заяви на 28 май, че Украйна ще може да използва само доставени от Белгия F-16 на територията на Украйна.
От изявлението на Де Кро обаче не става ясно дали Белгия ще позволи на Украйна да използва доставени от Белгия F-16 за нанасяне на удари по руска територия от украинското въздушно пространство. Министърът на отбраната на Холандия Кайса Олонгрен заяви на 31 май, че Холандия не е поставила никакви ограничения върху използването на F-16, доставени от Холандия, и че Украйна може да използва тези F-16 "над или на руска територия", стига Украйна да следва член 51 от Устава на ООН и международното хуманитарно право".
Член 51 от Хартата на ООН по-специално предвижда, че "нищо в настоящата Харта не накърнява присъщото право на индивидуална или колективна самоотбрана, ако се извърши въоръжено нападение срещу" държава-членка на ООН — напомняне, че украинските удари по руска територия в контекста на руската инвазия са част от присъщото право на Украйна на самоотбрана.
Продължаващите вариации в политиките на западните правителства за F-16 ще изискват Украйна да проследява кои самолети украинските сили могат и не могат да използват за извършване на определени удари, което усложнява способността на Украйна да планира и провежда авиационни операции с F-16.
Украинският президент Володимир Зеленски призна, че някои украински резервни бригади остават недостатъчни и заяви, че бавното пристигане на американска помощ за сигурност усложнява украинските усилия за ефективно ангажиране на резервите към текущите отбранителни операции.
Зеленски публикува откъси от интервю за Guardian на 1 юни, в което заявява, че американската помощ досега е била бавна и недостатъчна, за да оборудва достатъчно резервните бригади, за да извършва ротации за фронтовите части.
Зеленски заяви, че достатъчната помощ за сигурността ще позволи на Украйна да доведе резервните бригади до предвидения им краен състав и ще попречи на украинските сили да се наложи да изтеглят сили от Източна Украйна, за да защитават в северната част на Харковска област.
Украинският главнокомандващ генерал-полковник Олександър Сирски наскоро съобщи, че руснаците имат за цел да принудят украинските сили да ангажират наличните резерви за отбранителната операция в северната част на Харковска област. Руското военно командване може да прецени, че на украинските сили им липсват боеспособните резерви, необходими за отговор на всички текущи руски настъпателни операции в източна и североизточна Украйна.
Пристигането на възобновена американска военна помощ на фронтовата линия, според съобщенията се очаква през юни или юли 2024 г.