Доставките на основните бойни западни танкове в Украйна останаха интрига до последния момент. Но на 25 януари германското правителство и президентът на САЩ Джо Байдън официално обявиха това, припомня Руската служба на Би Би Си.

Германия дълго време не можеше да реши да достави на Украйна своите танкове "Леопард". Смята се, че това се дължи преди всичко на опасенията, че това ще я превърне в де факто участник във военния конфликт. И това се отнася не само за доставката на самото оборудване от Германия, но и за официалното разрешение за реекспорт на германски танкове от други страни - без това те не биха могли да се осъществят.

Решението на този труден политически въпрос беше обещанието за доставка на танкове от Великобритания и САЩ - след това Германия вече не остана сама в този вид помощ.

В резултат на това, докато Европа и САЩ убеждаваха Германия да разреши прехвърлянето на "Леопард"-ите, Украйна освен с тях се сдоби и с британските "Чалънджър 2", и с американските "Ейбрамс" . Привържениците на Украйна дори шеговито благодариха на германския канцлер Олаф Шолц в социалните мрежи за неговата непримиримост.

Колко танка може да получи Украйна?

Колко танка ще бъдат доставени не е известно. Най-вероятно обявените количества няма да са окончателни.

Досега на Киев са обещани 14 танка "Чаланджър 2", 14 танка "Леопард 2" от Германия, а Полша - още 14.

Полша праща на Украйна още 60 танка по съветски лиценз

Полша праща на Украйна още 60 танка по съветски лиценз

Досега Варшава е изпратила повече от 250 танка

САЩ ще дадат на Украйна 31 танка. Според Байдън доставката ще отнеме време, но САЩ скоро ще започнат да обучават украинските военни за тяхната експлоатация.

"Доставянето на тези танкове на бойното поле ще отнеме време. Ние ще използваме това време, за да гарантираме, че украинците са напълно готови да интегрират танковете "Ебрамс" в своята защита", каза той.

Американската преса съобщава, че "Ейбрамс" трябва да бъдат поръчани в рамките на програмата Ukraine Security Assistance Initiative, която предвижда поръчка на оръжие от производителя, а не доставка от запасите на американската армия. Това значително ще забави изпълнението на поръчката.

В Обединеното кралство през 2021 г. решиха да извадят от експлоатация 77 "Чаланджър 2" от останалите 225 танка в експлоатация, за да могат потенциално да бъдат изпратени в Украйна.

Що се отнася до германските "Леопард", според седмичника Spiegel, Бундесверът разполага с 212 танка "Леопард" от различни модели в експлоатация. Още около 100 танка към началото на лятото на 2022 г. са били в ремонт.

Според ABC News, който цитира високопоставен украински служител, по време на преговорите в авиобазата Рамщайн 12 държави са изразили готовност да доставят общо около 100 танка "Леопард 2" на Киев веднага щом Берлин разреши реекспорта.

Публични изявления за намерението за доставка на "Леопард"-и прозвучаха в Полша и Финландия, но пресата също писа, че Норвегия, Испания и Холандия могат да се присъединят към програмата за доставка.

Главнокомандващият на въоръжените сили на Украйна Валерий Залужни каза по-рано, че Украйна се нуждае от 300 (западни) танка, за да спечели войната.

Какви танкове ще бъдат доставени?

Това е важен въпрос, тъй като всеки от въпросните три западни танка е модернизиран. В резултат на това някои версии на един и същи модел се различават значително една от друга и няма точна информация кои ще постъпят на въоръжение във въоръжените сили на Украйна.

Има например най-малко три основни модела танкове "Леопард 2". В допълнение към основната модификация има и "Леопард 2A4", който се произвежда от 1985 до 1992 г., както и "Леопард 2A5 / 2A6".

В допълнение към тях има и междинни варианти, както и множество версии, построени за чуждестранни клиенти - всеки път, купувайки нов танк от Германия, чуждестранните армии са поставяли свои собствени изисквания, персонализирайки бойното превозно средство за себе си.

Това най-вероятно ще доведе до необходимостта от унифициране на различни системи. В противен случай това ще доведе до трудности при обучението на танкисти (по-лесно е да се обучават всички на един модел) и при доставките.

Spiegel пише, че Берлин може да прехвърли в Киев рота (14 единици) танкове "Леопард 2A6" - най-модерната от главните версии на "Леопард 2". Те са въоръжени с по-дълго оръдие L/55 от по-ранните модели, което подобрява пробиването на бронята.

В началото на юни испанският El Pais публикува статия, в която се казва, че властите на страната разглеждат възможността да прехвърлят в Украйна партида танкове "Леопард 2A4", които се намират в резерв. Испания купи от Германия 108 от тези танкове, преди да започне да произвежда "Леопард 2A6" по лиценз.

Вероятно тази версия на "Леопард 2" има нужда от ъпгрейд. За края на 80-те години "Леопард 2A4" беше доста модерен танк, но за 30 години противотанковите оръжия са отишли ​​далеч напред и последващите модификации са получили по-добра защита. В допълнение, по-късните версии имат по-усъвършенствани системи за управление на огъня, наблюдение, комуникации и много други.

Същото важи и за американския M1 "Ейбрамс". През цялата история са построени около 10 хиляди единици в три основни версии, между които са извършени много по-малки подобрения, които се отличават с по-модерна защита, системи за управление на огъня, наблюдение и комуникации. Каква версия на "Ейбрамс" може да бъде доставена в Украйна, все още не е известно.

Украйна получава US танкове, но без секретната им броня

Украйна получава US танкове, но без секретната им броня

Танковете M1A2 са оборудвани с цифрова система

Съседна Полша вече закупи 250 модернизирани M1A2 и подписа договор за 116 M1A1 в началото на януари. Ако Украйна получи танкове "от завода", тогава може да се предположи, че това ще бъдат по-модерни версии на версията "Ейбрамс" M1A2+.

FV4034 "Чаланджър 2" е различен от другите два танка, обещани на Украйна. Първо, той е създаден след "Леопард 2" и M1 "Ейбрамс". Американските и германските танкове са резултат от работата на инженерите в разгара на Студената война - производството им започва съответно през 1980 и 1979 година. Британският танк е създаден през 90-те години на миналия век и влиза в експлоатация в края на десетилетието.

Има една версия на танка, създадена за износ (само Оман е закупил такива танкове), както и сериозна ремодификация, наречена "Чалънджър 3".

Какви са недостатъците на западните танкове?

Трудно е да се сравняват танкове въз основа на характеристиките на ефективността. Първо, танковете рядко стигат до дуел, те често действат срещу укрепления, укрития, по-леки и по-обикновени бронирани машини и пехота.

Второ, съвременният танк е бойно превозно средство много трудно за управление, така че успехът и провалът често зависят просто от възможността да се използва потенциалът му на 100%. Тези танкове обаче имат предимства и недостатъци, които са известни на специалистите.

Ако говорим за недостатъците на западните танкове, тогава и трите имат поне едно общо нещо: теглото им.

Бойното тегло на най-новата версия на M1 "Ейбрамс" M1A1 надхвърля 66 тона. Най-модерният "Леопард 2A7" тежи приблизително толкова. Бойното тегло на "Чалънджър 2", заедно с допълнителната защита, достига 75 тона.

Всички тези танкове, включително сравнително съвременния "Чалънджър 2", са станали "по-дебели" в хода на тяхната еволюция. Развитието на танковете върви успоредно с развитието на противотанковите оръжия и тяхната модернизация е в посока по-специално за повишаване на сигурността. И инсталирането на ново оборудване също не намали бойното им тегло.

За сравнение, бойното тегло на руския Т-80У е 46 тона, на Т-72Б3 и Т-90 - 46,5 тона.

Теглото е доста важно обстоятелство, може да повлияе на логистиката, тъй като трябва да се вземе предвид, например при преминаване на мостове трябва да имате по-тежки влекачи с ремаркета, тъй като танковете не се движат на дълги разстояния сами.

Както каза пред Би Би Си украинският експерт в областта на бронираните машини Андрий Тарасенко, за танка е важна не толкова масата, колкото специфичният натиск върху земята.

Той обясни, че западните танкове няма да имат проблеми с проходимостта: "Наистина тези танкове имат по-голяма тежест, но имат ходова част със седем ролки (ролки -" колела ", които стъпват върху веригата), за разлика от шестролковите на Т-90, Т-72 и Т-80. Съответно те имат по-голяма опорна повърхност на шасито. Съответно натискът на квадратен сантиметър почва, който имат, е почти същият като на танковете от съветски тип."

"Чаланджър 2" обаче има само шест ролки от всяка страна, но неговият натиск върху земята е точно същият като M1 "Ейбрамс" и T-72, но малко повече от "Леопард 2", T-90 и T-80.

Вторият недостатък на западните танкове е необходимостта от специално обучение на екипажа. Съвременните танкове са доста трудни за управление, те са оборудвани с цифрови системи за управление на огъня, наблюдение и комуникации.

В същото време всеки член на екипажа трябва идеално да овладее техниката, така че действията му да бъдат доведени до автоматизъм - в края на краищата частите от секундата често играят решаваща роля в битката.

Екипажите на танковете се обучават на специални полигони, където тренират както на реални превозни средства, така и на симулатори. Следователно разработването на нова технология, дори и за опитни танкове, неминуемо ще отнеме време.

И накрая, ще трябва да се организират нови вериги за доставка. Украйна ще получи три много различни танка, всеки от които ще се нуждае от собствен набор от резервни части и консумативи.

Ако "Леопард" и "Ейбрамс" използват един и същи тип боеприпаси, тъй като са въоръжени с едно и също гладкоцевно оръдие, "то за "Чалънджър 2" ще трябва да доставя снаряди отделно - той има собствени нарезни боеприпаси, за които стандартните танкови боеприпаси на НАТО не са подходящи.

Освен това в случая с "Ейбрамс" също ще има нужда от доставка на големи количества различно гориво - този танк няма обикновен двигател, а турбина и работи с реактивно самолетно гориво - керосин, който трябва да се доставя и транспортира отделно.

Високият разход на гориво на турбината се компенсира от непретенциозност - "Ейбрамс" може да се зарежда освен с реактивно гориво и с бензин, дизелово гориво и дори корабно дизелово гориво, но, както обясни експертът, консумацията на тези видове гориво става още по-голяма.

Проблемите с логистиката до известна степен се компенсират от факта, че "Ейбрамс" и "Леопард" са на въоръжение в Полша, където вече има база за поддръжката им и вече е изградена система за доставка на резервни части и други необходими материали.

Предимства на западните танкове

Традиционно се смята, че съветските танкове имат един много важен недостатък - боекомплектът на първата степен се намира в така наречената "въртележка" - барабан, разположен в долната част на бойното отделение. Това намалява жизнеспособността на танка в битка, тъй като боеприпасите могат да се възпламенят при попадение от снаряд.

От трите западни танка, които ще бъдат доставени в Украйна, само американският е напълно лишен от този недостатък - целият му резерв на боеприпаси е разположен извън купола в специална задна ниша. Тя е отделена от кулата с огнеупорни блиндирани врати, а при попадение на боеприпас енергията на взрива се повишава - там са монтирани специални панели, които избиват под налягане.

Заедно с добрата многослойна броня с вложки от различни (в зависимост от модификацията) композитни материали, това прави "Ейбрамс" един от най-защитените танкове в света.

Неговите британски и германски събратя също са оборудвани с многослойна броня, но според експертите тяхната защита е по-ниска от тази на "Ейбрамс". Освен това част от боеприпасите са разположени в бойното отделение. Той е допълнително защитен от удари от шрапнели, но въпреки това екипажът в тях е в едно помещение със снаряди и заряди.

Недостатъкът на "Ейбрамс" - ненаситната турбина - е собственото му предимство. Такъв двигател Ви позволява да потегляте много по-бързо, да набирате скорост в движение и наистина този тежък танк може да ускори по магистралата до 60 км/ч, а по неравен терен до 40 км/ч. Този показател е по-лош от този на Т-80У, който също използва турбина - руският танк ускорява до 70 км / ч по магистрала и до 60 км / ч извън пътя.

Скоростта на "Леопард 2А4" по магистрала и неравен терен съответно е 70 и 60 км / ч, тоест дизеловият му двигател работи не по-лошо от турбина. Германският танк има още едно предимство, за което говорят много експерти - той има доста висока скорост при движение назад.

Това е важен параметър, тъй като в бойни условия танковете понякога действат като излизат от прикритие, за да стрелят по цели, а след това се скриват обратно и колкото по-бързо го правят, толкова по-малък е шансът противникът да го удари с отговорен огън.

"Чалънджър 2" е по-бавен танк, може да се движи с 56 км/ч по магистрала и 40 км/ч извън пътя. Това обаче почти съответства на скоростта на руските дизелови Т-72 и Т-90, които имат тези параметри съответно 65 и 35 км/ч.

Нарезното оръдие на британския танк често е критикувано. Наистина то изглежда като анахронизъм в сравнение с гладкоцевните оръдия, с които са оборудвани повечето руски и западни танкове. Гладкоцевното оръдие, поради по-високото налягане на газа в цевта, ускорява снаряда до по-високи скорости. Поради това снарядите могат да пробият по-дебела броня.

Въпреки това, нарезното оръдие има по-висока точност. Като се има предвид, че борбата с вражеските танкове не е основната "специалност" на основните бойни танкове, този недостатък също може да се счита за предимство.

И накрая, както каза Андрей Тарасенко, те също имат не най-очевидните, но важни предимства - например и трите танка имат по-голям ъгъл на наклон на оръдието от руските. Това позволява на доста обемистите машини да се скрият зад склонове, оставяйки само горната част на кулата открита.

Универсално оръжие

Танкът е в основата на съвременния сухопътен бой. Той изпълнява широк спектър от задачи и е универсален инструмент, който не може да бъде заменен с нищо. Ето защо Валери Залужни и украинското ръководство бяха толкова нетърпеливи да получат западни танкове.

Въпреки това характеристиките на съвременните танкове, дори и много високи, могат да се проявят само когато добре обучени екипажи се бият с тях.

"Дори наличните танкове без подходяща подготовка, тренажори, тренировъчен парк, методически материали не се използват дори на 60-70% от потенциала си", каза експертът.

"Според проучвания, проведени през 1989 г., повишаването на нивото на подготовка на екипажа с 25% е еквивалентно на увеличаване на парка от бойни машини и танкове с 60%", каза Андрей Тарасенко по-рано.

Въпреки това дори добре обучените екипажи се нуждаят от бойна координация с други компоненти на комбинирания бой - пехота, инженерни части, разузнаване. Украинските военни сега активно се обучават в армейски учебни центрове в чужбина.

За съвременния комбиниран бой комуникацията също е важна в битка, а комуникацията с танковете, които действат в тясно сътрудничество с пехотата, е особено важна. Във въоръжените сили на Украйна, съдейки по коментарите на същите руски "военни кореспонденти", комуникациите са доста добре изградени, това е една от силните страни на украинската армия.

Но самите танкове, дори и да са много ефективни, не са "сребърен куршум" във всяка война - те са просто инструмент, който все още трябва да се овладее.

След като убеди Запада за танкове, Украйна настъпва и за изтребители

След като убеди Запада за танкове, Украйна настъпва и за изтребители

Киев убеден, че освен ядрени оръжия не остава нищо друго, което няма да получи