Нито една поискана поправка от България и периферните страни на ЕС по пакет "Мобилност" не бе приета на заседанието на транспортната комисия в Европейския парламент, съобщи БНР.

Комисията одобри регламента за командироване на водачите, тяхното време за почивка и каботажа от пакета "Мобилност".

Членовете на комисията отхвърлиха внесените от българските евродепутати поправки за връщането на камиона в страната, в която е регистрирана фирмата, на 8 седмици, както и за седмичната почивка на водачите.

Превозвачи отново опитват да убедят ЕП за пакета "Мобилност"

Превозвачи отново опитват да убедят ЕП за пакета "Мобилност"

Изтъкват отрицателните последствия от спорните текстове

Пред "Хоризонт" евродепутатът от Прогресивния алианс на социалистите и демократите Петър Витанов, който е и единствен постоянен член на транспортната комисия от България, заяви:

"За мен този вот не е изненадващ. Ние направихме проучване и сондирахме мнението на нашите колеги от Централна и Западна Европа, които въпреки коронавируса, въпреки новите условия, въпреки ситуацията, на която разчитаха по време на най-тежката част на пандемията на източноевропейските шофьори, не бяха склонни да направят никакъв компромис във вижданията си. Надеждите ни не са свързани толкова с вота днес, нито този, който предстои в пленарна зала".

Девет страни, от които и България, заявиха, че ще заведат дело срещу пакета в Съда на ЕС веднага след като той получи зелена светлина.

Очаква се и оценката за въздействие върху околната среда от връщането на камионите, която изготвя Европейската комисия.

Евродепутатите ни внесоха поправки в пакета "Мобилност"

Евродепутатите ни внесоха поправки в пакета "Мобилност"

Пакетът трябва да се гледа в транспортната комисия отново през юни

В тази връзка Витанов заяви:

"Опасението на Комисията, което напълно съвпада с нашето виждане, е, че връщането на камиона едно, че е дискриминационна мярка, но тя значително ощетява компании от Източна Европа, компании от периферията. Тя първо не е в съответствие със "Зелената сделка", защото ще доведе до значително увеличаване на газовите емисии, но второ тя противоречи на принципа на функциониране на единния пазар - ограничава се дейността на компании от ЕС".

Заседанието на комисията няма особено значение, освен да изпрати политически сигнал към евродепутатите, заявиха запознати.

Преди заседанието Петър Витанов от Прогресивния алианс на социалистите и демократите, член на транспортната комисия и Андрей Новаков от Европейската народна партия, неин заместващ член, заявиха за "Хоризонт":

"Моите надежди не са свързани толкова с предстоящото заседание на Комисията по транспорт, защото аз не виждам политическа воля за промяна на това статукво, което беше договорено преди няколко месеца.

Депутатите са останали същите, те са представители на новия Европейски парламент и няма нито един, който да не е запознат с казуса "Мобилност" и няма нито един, който да не е получил съответните указания от своето национално правителство".

Съветът на ЕС прие промените в пакет "Мобилност"

Съветът на ЕС прие промените в пакет "Мобилност"

Европарламента ги одобри на второ четене, те ще влязат св сила

"Нека да кажем, че не очакваме чудеса, но работим за справедливост. Към момента, ако можем да се наречем всички ние - българите от различните партии в Комисията по транспорт, отбор, то нашият отбор е сплотен".

Вотът в пленарна зала по пакета е предвиден за 8 юли. За да бъдат приети внесените поправки по пакета, в т.ч. и от български евродепутати за връщането на камионите и водачите, е необходимо абсолютно мнозинство, което е малко вероятно да бъде постигнато.

Същевременно от Съюза на международните превозвачи и браншови организации от още шест държави прогнозираха повече вредни емисии и допълнително натоварване на пътищата и границите, ако европейските институции приемат задължителното връщане на камиони в страната на регистрация през 4 седмици.

Открито писмо на превозвачите е изпратено до членовете на Транспортната комисия в Европейския парламент.

Под общата позиция са се подписали фирми от България, Полша, Унгария, Румъния, Литва, Кипър и Малта.