Комисията по транспорт на Европейския парламент ще гласува днес окончателните промени в правилата за международните превози. Промените ще бъдат гласувани в пленарна зала през юли.
Внесени са около 100 предложения за промени, а пакетът "Мобилност" засяга основно превозите на фирми от Източна Европа и удря и българските превозвачи. Спорните текстове изискват шофьорът да се връща в страната, в която е регистрирано превозното средство, поне веднъж на 4 седмици, независимо къде се намира, а камионите да се прибират в държавата, в която е регистрирана фирмата, поне веднъж на 8 седмици.
В обща позиция организация на транспортния бранш от седем държави - България, Полша, Унгария, Румъния, Литва, Кипър и Малта, а сред които и Съюзът на международните превозвачи в България - призовават за отпадане на регламентите в пакет Мобилност, свързани със задължителното прибиране на камиони и шофьори в държавите на регистрация.
46% от курсовете, които са принудени да реализират превозвачите обратно към България, ще бъдат без товар, показва обновеното изследване на последиците от въвеждането на Пакет Мобилност върху българския транспорт, изготвено от KPMG по поръчка на СМП. При изготвянето на оценката експертите са използвали изходни данни от предходни години и съответно не са взети под влияние и негативните последици от кризата с COVID-19.
Анализаторите изчисляват, че CO2 емисиите от дейността на международния сухопътен транспорт ще нараснат с приблизително с 2%, което противоречи на визията на ЕС за намаляване на негативния отпечатък върху околната среда.
Според симулативния анализ на KPMG новата мярка ще увеличи трафика през българските гранични пунктове Дунав мост 1, Дунав мост 2 и Калотина съответно с 49%, 217% и 79%.
"Излишното увеличаване на движението ще натовари допълнително и пътищата, и граничните пунктове. Според новите изисквания камионите ще имат шест задължителни завръщания в България, което значи допълнителни 10 дни на пътя. И това не е разумно не само за бизнеса, а за обществото", обяснява Йордан Арабаджиев, Изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.
"Позицията на първо четене на Съвета на ЕС, противоречи на целите на Европейската зелена сделка, чрез изискването за завръщане на превозните средства на всеки 8 седмици, както и противоречи на основни свободи на Единния пазар, изисквайки водачите да се завръщат до държавата членка по установяване за периодите на почивка, без да се взема под внимание тяхното желание", се посочва в писмото.
Организациите подкрепят категорично свободата на водача да избере къде да прекара своята седмична почивка, а налагането на конкретно местоположение за завръщане на водача нарушава основни права за свободно придвижване, гарантирани на всички граждани на ЕС.
Изследването показва още, че ако пакет "Мобилност" бъде приет окончателно в сегашния му вариант, много български транспортни компании ще бъдат принудени да прекратят дейността си или да я изместят в друга държава, а 36% от товарните автомобили ще спрат да се движат. Това създава и реална опасност близо 14 000 професионални шофьори и административен персонал, ангажирани в сектора, да останат без работа, а печалбата на българските компании, занимаващи се с международен транспорт, ще намалее драстично, което се очаква да резултира пряко и в намаляване на БВП на България с до 1,5%.
Припомняме, от самото начало на пакета се противопоставиха шест държави - България, Литва, Латвия, Полша, Унгария и Румъния, последвани от Кипър, Малта и Естония.
Според транспортния министър Росен Желязков пакетът "Мобилност" е прецедент, който разделя държавите членки.
През септември 2019 г. транспортната комисия на Европейския парламент даде зелена светлина за преговори по пакет "Мобилност" със Съвета на ЕС и Европейската комисия, след като седмица по-рано отхвърли предложението пакетът да бъде изтеглен от Еврокомисията.
plamen44
на 08.06.2020 в 15:14:25 #1Европските тунеядци нагедно показаха че сите сме равни , но некои другари са по равни. Показаха че пазарната икономика в същност е "падарна" ! И ся сите туземци де са теглили кредите и са си купили тирчета за 1 милион лева с кредити залагали и последния си парцал ша ги паркират пред домовете им! А скоро дома им и паркираното пред тях ша го амне банката! А в същност това са европските банки ,щото български просто нема! Та европските тунеядци ша са настанят у домовете българите , а те пак ше спят в кабините и ще слугуват на европските тунеядци!!!! а ся кажете ква е разликата между европсиот съюз и СССР!!! просто се промени тоя на който слугуваме . Но при тато поне къщички имаме , апри европскиот съюз ша сме мобилни!!! Некои по квартири , а други под мостовете!!!