Обемът на стоките, преминаващи през испанските пристанища, се е увеличил с 6% през 2024 г., след като те се превърнаха в първата точка в Европа за много компании, които заобикалят Африка, за да избегнат атаките на хусите в Червено море, съобщава "Ройтерс".
Лас Палмас на Канарските острови и Барселона отбелязаха съответно 13% и 9% увеличение на обемите на стоки, наливни течности и сухи насипни товари през изминалата година.
"Ситуацията предизвика някои специфични пикови моменти на допълнителна активност, към които испанските пристанища се адаптираха", посочи държавната пристанищна агенция, като добави, че очаква по-големият пристанищен трафик да се запази, тъй като нестабилността в Червено море продължава.
Подкрепяните от Иран йеменски бунтовници хуси извършиха повече от 100 атаки срещу плавателни съдове от ноември 2023 г., потопиха два кораба, плениха друг и убиха най-малко четирима моряци.
Миналата седмица хусите обявиха, че ще спрат да атакуват кораби, собственост на американски или британски компании, и ще ограничат нападенията до търговски кораби, свързани с Израел, след постигането на споразумение за прекратяване на огъня в Газа. Транспортните компании обаче отбелязаха, че рисковете остават твърде високи, за да възобновят използването на маршрута в Червено море.
"Превозвачите ще искат да бъдат сигурни, че има изгледи за дългосрочно безопасно преминаване, преди да се върнат в Червено море, за да избегнат по-нататъшни масивни прекъсвания, ако ситуацията се влоши и те бъдат принудени да се отклонят отново около нос Добра надежда", заяви Емили Стаусбьол , старши анализатор по корабоплаването в товарната платформа Xeneta.
Трафикът на стоки, пренасяни в контейнери през пристанищата на Испания, се е увеличил с 11% през миналата година. Испанските пристанища регистрират увеличение и на корабите, които се зареждат, за да се подготвят за по-дълги маршрути. През 2023 г. пристанищата отбелязаха 4,5% спад на контейнерния трафик.
Някои испански търговци на дребно започнаха да изпращат повече стоки по въздуха, за да отговорят на търсенето поради допълнителните две седмици, необходими за доставка на стоки до Европа през Южна Африка.