Хиляди изтекли файлове разкриват как Uber е ухажвал висши политици и колко далеч е стигнал, за да избегне правосъдието, разкрива Би Би Си.
В тях подробно се описва широката помощ, която Uber е получила от лидери като Еманюел Макрон и бившия комисар на ЕС Нели Крус.
Те показват също така как бившият шеф на таксиметровата фирма лично е наредил използването на "изключвател", за да попречи на полицията да получи достъп до компютрите.
Uber заявява, че нейното "поведение в миналото не е било в съответствие с настоящите ценности" и днес тя е "различна компания".
Досието за Uber представлява съвкупност от повече от 124 000 записа, включително 83 000 имейла и 1000 други файла, включващи разговори, обхващащи периода от 2013 до 2017 г.
Те изтекоха в Guardian и бяха споделени с Международния консорциум на разследващите журналисти и редица медийни организации, включително BBC Panorama. Те разкриват за първи път как лобистката дейност и връзките с обществеността на стойност 90 млн. долара годишно е набирала приятелски настроени политици, за да помогнат в кампанията ѝ за разрушаване на европейската таксиметрова индустрия.
Безмилостните бизнес методи на Uber бяха широко известни, но за първи път досиетата дават уникална вътрешна представа за това докъде е стигнала компанията, за да постигне целите си.
Те показват как бившият еврокомисар по цифровите технологии Нели Крус, един от най-добрите служители в Брюксел, е водила преговори да се присъедини към Uber преди края на мандата си - и след това тайно е лобирала за фирмата, което е потенциално нарушение на етичните правила на ЕС.
По онова време Uber беше не само една от най-бързо развиващите се компании в света, но и една от най-противоречивите, преследвана от съдебни дела, обвинения в сексуален тормоз и скандали за нарушаване на сигурността на данните.
В крайна сметка на акционерите им беше достатъчно и Травис Каланик беше принуден да напусне през 2017 г.
Uber твърди, че неговият заместник, Дара Хосровшахи, е бил "натоварен със задачата да трансформира всеки аспект от начина, по който Uber работи", и е "установил строг контрол и спазване на изискванията, необходими, за да работи като публична компания".
Първият старт на Uber в Европа беше в Париж, където Uber срещна твърда съпротива от страна на таксиметровия бранш, която завърши с бурни протести по улиците.
През август 2014 г. амбициозният бивш банкер Еманюел Макрон току-що беше назначен за министър на икономиката. Той видя в Uber източник на растеж и крайно необходими нови работни места и пожела да помогне.
През октомври същата година той провежда среща с г-н Каланик и други ръководители и лобисти, която поставя началото на дългогодишна, но малко разгласявана дейност като защитник на интересите на противоречивата фирма в правителството.
Лобистът на Uber Марк Макган описа срещата като "грандиозна. Такава, каквато никога не съм виждал", показват файловете.
В един момент Uber пише на г-н Макрон, че е "изключително благодарен". "Откритостта и гостоприемството, които получаваме, са необичайни в отношенията между правителството и индустрията."
Френските таксиметрови шофьори бяха особено разгневени от стартирането през 2014 г. на UberPop - услуга, която позволяваше на нелицензирани шофьори да предлагат превози, на много по-ниски цени.
Съдилищата и парламентът я забраниха, но Uber запази услугата, докато оспорваше закона.
Макрон не смята, че UberPop има бъдеще, но се съгласи да работи с компанията за преработване на френските закони, уреждащи други нейни услуги.
"Uber ще предостави план за регулаторна рамка за споделеното пътуване. Ще свържем съответните ни екипи, за да започнем работа по осъществимо предложение, което може да се превърне в официална рамка във Франция", се казва в имейл от Травис Каланик до Макрон.
Файловете разкриват също така, че отношенията на Uber с един от най-високопоставените европейски служители, заместник-председателя на Европейската комисия Нели Крус, са започнали значително по-рано и са били по-дълбоки, отколкото беше известно досега, което я е поставило в очевидно нарушение на правилата за поведение на комисарите.
Те разкриват, че тя е водила преговори за присъединяване към консултативния съвет на Uber още преди да напусне последния си европейски пост през ноември 2014 г.
Правилата на ЕС гласят, че комисарите трябва да спазват период на "охлаждане", а след това 18 месеца, през които новите работни места изискват одобрението на комисията.
Като комисар Крус наблюдаваше политиката в областта на цифровите технологии и конкуренцията и беше високопоставен политик за големите технологии, като изигра водеща роля в налагането на огромни глоби на Microsoft и Intel.
Но от всички компании, в които можеше да работи след напускането си, Uber беше особено противоречив избор.
Г-жа Крус отрича да е имала каквато и да било "официална или неофициална роля в Uber" преди май 2016 г., когато изтече периодът на размисъл.
Тя заяви, че като комисар на ЕС е взаимодействала с многобройни технологични компании, "винаги водена от това, което смятам, че би било от полза за обществения интерес".
По време на периода на размисъл нидерландското правителство я назначи за специален пратеник за стартиращите предприятия, което включваше взаимодействие с "широк кръг от бизнес, правителствени и неправителствени структури" с цел насърчаване на "благоприятна за бизнеса и гостоприемна екосистема в Нидерландия", каза тя.
Говорител на нидерландското министерство на икономиката заявява, че "през 2015 г. Uber не е бил считан за стартиращо предприятие".
Uber казва, че г-жа Крус е напуснала консултативния съвет през 2018 г., и заявява, че оттогава е въвела нови насоки, "засилващи надзора" върху "лобирането и външните ангажименти с политиците" в Европа.
Night Rider
на 11.07.2022 в 16:48:55 #7TT Ти нормален ли си?! Знаеш ли какви отрепки въртят геврека за Юбер по целия свят? Веднъж ползвах юбер в ОК и шофьора на 2 пъти заспа и след това мина на червено след като влезнахме в градската част след околовръстното! В 4 часа сутринта, бачкал от 12 на обяд от предния ден, 16 часа наляга парцалите и ти ми викаш това било свобода, знаеш ли, че в Англията на юбер им отнеса лиценза преди години? Знаеш ли колко разследвания има за посегателства над жени има от шофьорите на юбер? Най-известния бг тъпанар в Щатите - Майкъл Дъ Слап (Мишо Шамара) именно и той за юбер кара
antonstoykov
на 11.07.2022 в 09:54:21 #6Бабоеб пак се е проявил като "далновиден" политик. Само не ни е ясно какво е обещал на Киро-Бътхед и Тиквата, за да си събуят гащите и да приемат предложението на Бабоеб за Скопие??
hmmm
на 11.07.2022 в 09:41:32 #5Саркози го гепиха за корупция, сега и този. Лагард май беше лобирала за лореал, ама я покриха. Камерън, Тони Блеър...тези всичките са лобирали и са прали пари в офшорки като прокопиев и плевню.
graff-laskaris
на 11.07.2022 в 00:48:04 #4ТT тези ще ги разправяш на друг ! Въпросната компания какви заслуги има за изграждането на българската държава, българските улици, асфалт павета , светофари , канализациии, сграден фонд , алеи градини и др какви данъци е плащала до сега преди да дойде за изграждането на България, че трябва да има равни права та даже и повече от българските граждани, не стига а и да изнася парите вън ? Как ще стане, я обясни !
halo
на 10.07.2022 в 23:44:08 #3Джурналистическа патица.
graff-laskaris
на 10.07.2022 в 22:38:40 #2На всяка цена трябва руснаците да са виновни .. Вижте там изфабрикувайте нещо.
Night Rider
на 10.07.2022 в 22:30:30 #1МАКАК ТАКА ВЕ?! Корупция във Франция?! Президента замесен в корупционна схема?! Висш евроканцелар и той?! Абсурд, т’ва е руска пропаганда! Корупция има само в България и Румъния! Ще кажат още малко, че Ангела Меркел зароби Германия с про-руската си политика и зависимост от руския газ! Абсурд просто!