Социалните мрежи са основният източник на информация за гражданите на ЕС на възраст 16-30 години. Това показва проучване на Евроарометър за младежта, проведено между 25 септември и 3 октомври 2024 г. сред 25 863 млади хора на възраст между 16 и 30 години от всички 27 държави членки на ЕС.

Повечето от европейците в тази възрастова група са наясно и с рисковете от дезинформация онлайн.

Повишаването на цените и разходите за живот са повод за безпокойство за 40% от хората на възраст 16-30 години. Според 1/3 от анкетираните ЕС трябва да съсредоточи вниманието си върху околната среда и изменението на климата през следващите пет години, докато други 31% са на мнение, че приоритет трябва да бъдат икономическото положение и създаването на работни места.

Почти три от всеки десет млади хора (29%) искат ЕС да даде приоритет на социалната закрила, благосъстоянието и достъпа до здравеопазване. Повече от един на всеки пет респонденти пък посочва образованието и обучението (27%), жилищното настаняване (23%) и отбраната и сигурността на ЕС (21%) като важни приоритети за ЕС. Европейската отбрана е от особено значение за младите хора в Чехия (36%), Полша (33%) и Естония (32%).

Страните от ЕС разделени за зелената програма на блока

Страните от ЕС разделени за зелената програма на блока

Унгария блокира важен екологичен законопроект

Председателят на Европейският парламент Роберта Мецола подчерта, че вслушването в исканията и тревогите на младите европейци е от жизненоважно значение за политиците, законодателите и европейската демокрация. "Младите хора днес са обезпокоени от повишаването на цените, изменението на климата, сигурността и шансовете им за намиране на добра работа. Това са опасения, на които трябва да обърнем внимание при всяко решение, което вземаме, и на всеки закон, който приемаме. В противен случай рискуваме да загубим едно цяло поколение поради разочарование и обезверяване", предупреди тя.

Проучването показва, че социалните мрежи са най-големият източник на информация по политически и социални въпроси за 42% от анкетираните на възраст между 16 и 30 години, като телевизията е вторият най-популярен източник (39%). Предпочитанието към телевизията е особено видимо сред респондентите на възраст между 25 и 30 години. Тази възрастова група е по-вероятно да използва онлайн новинарски платформи и радио, отколкото хората на възраст между 16 и 18 години. По-младите участници в проучването (16-18 години) разчитат повече на социалните мрежи (45%), отколкото анкетираните на възраст между 25 и 30 години (39%), а също разчитат на приятелите, семейството или колегите при получаване на информация (29% в сравнение с 23% при респондените на възраст между 25 и 30 години).

Мецола посочи, че тъй като повечето млади хора получават новините си предимно от социалните мрежи, политиците и платформите на социалните мрежи имат особена отговорност да се борят с нарастващата дезинформация.

241 млн. европейци може да са били изложени на дезинформацията на Русия

241 млн. европейци може да са били изложени на дезинформацията на Русия

Цялата работа се състои в активно разпространяване на разделящо съдържание по щекотлива за европейците тема

Телевизията остава водещ източник на информация за младите хора в Португалия (53%), Италия (52%), Словения (45%) и Франция (43%). Онлайн пресата и/или новинарските платформи и радиото пък са източници на информация за 26% от по-младите участници и 16% от по-възрастните респонденти.

Проучването показва, че Инстаграм е най-често използваната платформа за получаване на политически и социални новини сред младите хора (47%), следвана от ТикТок (39%). Платформата X пък се използва от едва 21% от младите хора.

Повечето от младите хора (76%) смятат, че са били изложени на дезинформация и фалшиви новини.

В девет държави от ЕС над половината респонденти съобщават, че са били изложени на дезинформация "често" или "много често", като най-голям дял са от Малта (59%), Унгария (58%), Гърция (57%), Люксембург (55%) и Белгия (54%). Делът на тези, които вярват, че никога не са били изложени на дезинформация и фалшиви новини, пък е най-висок в Румъния (19%) и България (11%).

70% от участниците в проучването са убедени, че могат да разпознаят дезинформацията. Респондентите от Малта и Хърватия са най-уверени в способността си да разпознават дезинформацията, докато тези от Австрия, Германия и Словения се чувстват най-малко уверени.