Норвегия ще забрани на Facebook и Instagram, двата социални медийни гиганта, временно да проследяват потребителите онлайн с цел персонализиране на рекламите им, пише "Политико".

Това е наредено от норвежкия орган за защита на данните въз основа на нова заповед, която ще влезе в сила през август.

Фирмата Meta, която е собственик на Facebook и Instagram, трябва да спре практиката си на наблюдение и профилиране на потребителите, тъй като текущите рекламни операции на компанията обработват много лични и чувствителни данни по неясен начин.

Забраната ще продължи три месеца и може да бъде отменена, ако Meta намери легален начин за обработка на личните данни и предостави на потребителите възможността да откажат целевата реклама.

Забраната в Норвегия следва след решението на Съда на Европейския съюз, което обяви, че Meta е незаконно събирала данни от хората с цел насочване на реклами без техния изричен съгласие и само на базата на "легитимни интереси".

Базираният в Дъблин орган глоби социалната медийна компания през януари с общо 390 милиона евро за нарушаване на неприкосновеността на личния живот на европейците. Той нареди на Meta да намери ново правно основание за своя бизнес модел. Технологичната компания обжалва решението.

Норвежкият регулатор е първият европейски орган за поверителност, който строго ограничава бизнеса на Meta, след решението на висшия съд на ЕС. Регулаторът съобщи, че също така планира да поиска спешно обвързващо решение от Европейския съвет за защита на данните (EDPB) - регионалната мрежа от регулатори на поверителността - за вземане на окончателни мерки.

Meta от своя страна продължава да се ангажира с ирландския регулатор, като обещава да прегледа решението на норвежкия орган, но твърди, че то няма да окаже незабавно въздействие върху услугите им.

ЕС подписва споразумение за пренос на данни със САЩ

ЕС подписва споразумение за пренос на данни със САЩ

Признаха САЩ за страна с достатъчна защита за личните данни на европейците