Движението на танкери с петрол и гориво в Червено море е било стабилно през декември, въпреки че много контейнеровози са пренасочили маршрута си поради атаки на присъединените към Иран бунтовници хуси, показа анализ на Ройтерс на данни за проследяване на кораби.

Атаките повишиха рязко транспортните разходи заедно със застрахователните премии, но имаха по-малко въздействие от опасенията върху петролните потоци, като спедиторите продължаваха да използват ключовия проход Изток-Запад. Хусите, които казаха, че са насочени към плавателни съдове, пътуващи за Израел, атакуваха до голяма степен пратки, различни от петролни стоки.

Добавените разходи не са направили голяма разлика за повечето спедитори досега, защото Червено море остава много по-достъпно от алтернативния маршрут около Африка. Но ситуацията си струва да се наблюдава, тъй като някои петролни компании като BP и Equinor отклоняват товарите към по-дългия маршрут. Освен това повишените транспортни разходи вероятно ще стимулират износа на американски суров петрол за някои европейски купувачи, казаха експерти.

"Всъщност не сме виждали прекъсването на трафика на танкери, което всички очакваха", каза Мишел Визе Бокман, анализатор на корабоплаването в Lloyd's List.

Средно дневно 76 танкера, превозващи нефт и гориво, са били в южната част на Червено море и Аденския залив през декември, района близо до Йемен, който е бил обект на атаки. Това е само две по-малко от средното за ноември и само три под средното за първите 11 месеца на 2023 г., според данни от услугата за проследяване на кораби MariTrace .

Maersk нареди на корабите си да обикалят Африка

Maersk нареди на корабите си да обикалят Африка

Четири кораба са върнати обратно към Суецкия канал от Червено море

Конкурентната услуга за проследяване Kpler е проследявала средно 236 кораба на ден в цялото Червено море и Аденския залив през декември, малко над средната стойност от 230 на ден през ноември.

Допълнителните разходи за плаване около нос Добра надежда край Африка, а не през Червено море, биха направили пътуванията за доставка на петрол по-малко изгодни, каза тя.

От началото на декември тарифите за чартиране са се удвоили според данни на фирмата за корабни анализи Marhelm. Цената е около 85 000 долара на ден за превоз на петрол с танкери Suezmax, които могат да превозват до 1 милион барела. Корабите Aframax, които могат да пренасят 750 000 барела, струват 75 000 долара на ден.

Движението на танкери в южния регион на Червено море спадна за кратко между 18 декември и 22 декември, когато хусите засилиха атаките срещу кораби, но движенията се възобновиха след това, според MariTrace.

Трафикът на контейнерни кораби в района е намалял по-рязко, с 28% през декември спрямо ноември, с рязък спад през втората половина на месеца, тъй като атаките се увеличават, според MariTrace.

Китайският корабен гигант COSCO спира да посещава израелските пристанища

Китайският корабен гигант COSCO спира да посещава израелските пристанища

Решението идва въпреки ниските шансове хусите да нападнат китайски кораб

Цените на петрола се повишиха с над 2 долара във вторник поради напрежението в Близкия изток и намаления добив в Либия, но все още не са се възстановили напълно от резките загуби по-рано тази седмица.

Германският Hapag-Lloyd ще продължи да отклонява корабите около нос Добра надежда, съобщи компанията във вторник.

Фючърсите на суровия петрол Brent се повишиха с $2, или 2,63%, до $78,12 за барел в 13:12 GMT, докато фючърсите на западнотексаския междинен суров петрол поскъпнаха с $2,09, или 2,95%, до $72,86 за барел.

Великобритания изпрати трети боен кораб в Червено море

Великобритания изпрати трети боен кораб в Червено море

Акция срещу морския тероризъм