Китай използва нечестни политики и практики, за да доминира в световния сектор на мореплаването, логистиката и корабостроенето. До това заключиение е стигнала администрацията на президента на САЩ Джо Байдън, разкриха трима източници, запознати с резултатите от продължило месеци търговско разследване, съобщава "Ройтерс".

Търговският представител на САЩ Катрин Тай започва разследването през април 2024 г. по искане на United Steelworkers и четири други американски синдиката съгласно раздел 301 от Закона за търговията от 1974 г., който позволява на САЩ да наказват чужди държави, които участват в действия, които са "неоправдани" или "неразумни" или обременяват търговията на страната.

Разследващите са стигнали до заключението, че Китай се е насочил към корабостроенето и морската индустрия за господство, използвайки финансова подкрепа, бариери за чуждестранни фирми, принудителен трансфер на технологии и кражба на интелектуална собственост и политики за доставки, за да даде предимство на своята корабостроителна и морска индустрия, посочи един от източниците.

Освен това Пекин "строго и изкуствено е намалил разходите за труд на Китай в морския, корабостроителния и логистичния сектор", добави той, цитирайки извадки от доклада.

Проучването се позовава на данни, показващи, че делът на Китай в световната корабостроителна индустрия на стойност 150 милиарда долара се е разширил до над 50% през 2023 г. от около 5% през 2000 г., до голяма степен подпомогнат от държавни субсидии. Някога доминиращите корабостроители в САЩ пък отчитат, че делът им намалява под 1%. Южна Корея и Япония са следващите по големина корабостроители.

САЩ бързат да строят военни кораби, за да догонят флота на Китай

САЩ бързат да строят военни кораби, за да догонят флота на Китай

Япония ще ремонтира американските кораби в азиатски води

Докладът предоставя нова "тояга" за бъдещата администрация на САЩ, с която да удари Китай и може да проправи пътя за мита или пристанищни такси за китайски кораби, както предлагат синдикатите. Подобен ход вероятно ще бъде предприет след обществено обсъждане.

Тръмп използва същия статут на Раздел 301, за да наложи мита върху китайски внос за стотици милиарди долари по време на първия си мандат, след като разследване установи, че Китай присвоява интелектуална собственост на САЩ и принуждава трансфера на американски технологии към китайски фирми.

Докладът идва на фона на остри критики от страна на САЩ и други западни сили за агресивната индустриална политика на Китай и свръхпроизводството на стоки като стомана и отразява рядкото двупартийно съгласие относно необходимостта от коригиране на американското корабостроене. Китай отрича да извършва нарушения.

Докладът идва след четиригодишни усилия на администрацията на Байдън да намали господството на Китай чрез удължаване на митата от времето на Тръмп, добавяне на нови, включително за електрически превозни средства, и налагане на набор от контролни мерки върху износа.

Експертите са съгласни, че възстановяването на корабостроителната и морската индустрия в САЩ ще отнеме десетилетия и ще струва десетки милиарди долари. Само митата няма да са достатъчни, категорични са те.

"Насочването на Китай към морския, логистичния и корабостроителния сектор за господство е най-голямата пречка пред съживяването на американските индустрии в тези сектори", заключава докладът.

Тръмп, който се закани, че ще увеличи митата върху китайските стоки до 60%, миналата седмица разкритикува действията на Пекин да доминира в търговското и военното корабостроене, като отбеляза, че САЩ са "пострадали изключително много" и трябва да променят курса.

Заплахата от Китайската корабостроителна империя

Заплахата от Китайската корабостроителна империя

Много от най-известните корабостроителници в Китай въплъщават стратегията на Пекин за военно-граждански синтез

Той също намекна, че може да се наложи на САЩ да се обърнат към съюзници, за да построят необходимите военноморски кораби за американската армия.

Новият съветник по националната сигурност на Тръмп Майк Уолц също е сериозно ангажиран по въпроса и изготви двупартиен законопроект със сенатора от Демократическата партия Марк Кели за съживяване на американската корабостроителна индустрия, преди той да подаде оставка от Конгреса.

"Ние сме твърде зависими от Китай в частност. Имаме много малък капацитет за корабостроене, а за суперсила това е напълно неприемливо", изтъкна Пол.

В момента САЩ имат само 20 публични и частни корабостроителници в сравнение с над 300 американски корабостроителници в началото на 80-те години. Експерти посочват, че търсенето е голямо и расте за граждански и военни плавателни съдове.

САЩ: Студената война бледнее пред заплахите от Китай

САЩ: Студената война бледнее пред заплахите от Китай

Вашингтон е притеснен, че подкрепата на Пекин за руската отбранителна индустрия идва от ръководството на Китай