Шведската полиция съобщи в четвъртък, че е извършила инспекция на китайския кораб "И Пън 3" (Yi Peng 3), който е в центъра на разследване за повреди на подводни оптични кабели в Балтийско море, по покана на китайските власти, предава "Ройтерс".

Китайският кораб за насипни товари е разследван в Швеция във връзка с повреди на два подводни кабела през ноември. Той е закотвен в близки води вече месец, докато дипломати от Стокхолм и Пекин обсъждат случая.

Разследващите се фокусират върху кораба, който е напуснал руското пристанище Уст-Луга на 15 ноември, а анализ на данни от MarineTraffic, проведен от Reuters, показва, че координатите на кораба съвпадат с времето и мястото на повредите.

Китайският кораб, заподозрян за инцидента в Балтийско море, има руски капитан

Китайският кораб, заподозрян за инцидента в Балтийско море, има руски капитан

Разследва се прекъсването на подводни кабели в Балтийско море

Шведската полиция заяви, че е присъствала на борда на "И Пън 3" само като наблюдател, докато китайските власти провеждат разследвания.

"Паралелно с това предварителното разследване за саботаж във връзка с двете повреди на кабели в Балтийско море продължава," се казва в изявление на полицията.

Посещението на кораба е организирано с подкрепата на датските власти, тъй като той е закотвен в пролива Категат между Дания и Швеция.

Повредите, които засегнаха кабелите, свързващи Финландия и Германия, както и Швеция и Литва, се случиха между 17 и 18 ноември. Германският министър на отбраната Борис Писториус заяви, че предполага, че става въпрос за саботаж.

Шведската прокуратура, която води разследването, подозира саботаж в рамките на шведската изключителна икономическа зона.

Западни разузнавателни служби изразиха увереност, че китайският кораб е причинил повредите на кабелите, но остават различни мнения дали това е било случайно или умишлено.

Шведският премиер Улф Кристершон настоя корабът да се върне в Швеция, за да подпомогне разследването.

Китайското външно министерство все още не е коментирало случая.

Русия отхвърли всякакви предположения, че е замесена в повредата на двата кабела.

През октомври миналата година беше повреден Balticconnector - подводен газопровод между Финландия и Естония. Беше установено, че газопроводът е бил ударен от котвата на китайския товарен кораб Newnew Polar Bear. Вестник South China Morning Post цитира източници, според които Китай е признал, че корабът му е повредил Balticconnector по невнимание.

Доналд Туск настоява за "морска полиция" в Балтийско море
Обновена

Доналд Туск настоява за "морска полиция" в Балтийско море

Аналог на съвместения контрол на въздушното пространство в случай на ескалация на конфликта в Украйна