Министърът на търговията на Китай Ванг Вентао ще посети Франция на 7 април, за да обсъди разследването на Европейската комисия (ЕК) по въпроса дали китайската индустрия за електрически превозни средства се е възползвала от нелоялни субсидии, съобщиха от Reuters.
Министърът ще бъде придружен по време на пътуването от представители на автомобилни компании BYD Auto, SAIC Motor и Zhejiang Geely Holding Group. Допълнителни подробности за пътуването не са известни до момента.
ЕК започна разследване, за да определи дали да наложи мита върху износа на автомобили, с цел да защити европейските производители. Разследването се очаква да приключи до ноември, въпреки че изпълнителната власт на ЕС може да наложи временни мита и по-рано.
От Франция подкрепиха разследването на ЕК, като част от продължилата години кампания на президента Еманюел Макрон за по-строги мерки на ЕС спрямо търговията и за осигуряване на равни условия на пазара.
По данни на ЕК делът на Китай на продажби на електромобили в Европа може да достигне 15% от пазара през 2025 г. Прогнозата се базира на ценовите отстъпки на китайските производители в сравнение с тези в Европа.
От Китай оспориха твърдението, че тяхната индустрия за производство на електромобили е процъфтяла благодарение на субсидиите. По техни думи разследването на ЕС е "протекционистко". Анализатори за Reuters твърдят, че цените са занижени също от фактори като доминиращата позиция на Китай при доставките на батерии, техните иновации в сектора, както и ожесточената конкуренция на вътрешния пазар. Китай стана и най-големият износител на автомобили миналата година, изпреварвайки Япония.
Популярни китайски модели, изнасяни за Европа, включват MG на SAIC Motor и Volvo на Zhejiang Geely Holding Group. Tesla също е основен износител на електромобили за Европа от фабриката им в Шанхай, като най-големият и най-производителен завод на американската компания.
Инспекции от страна на ЕК бяха проведени през януари, насочени към китайските автомобилни производители и по-специално - Zhejiang Geely Holding Group и SAIC Motor.
Китай имаше капацитета да произвежда близо 43 милиона превозни средства годишно към края на 2022 г., което включва електромобили и бензинови коли. Тяхната степен на използване на заводите обаче е била малко под 55%, посочват от Китайската асоциация за леки автомобили. Техните производители на електромобили вече са изправени пред стандартна тарифа от 10% в ЕС.
Допълнително, президентът на Китай Си Дзинпин се очаква да посети френския президент през май. Един от основните акценти на срещата ще бъде нарастващото търговско напрежение между ЕС и Китай.