Говорителят на Военновъздушните сили на Украйна Юрий Игнат говори за тактиката на използване на иранските безпилотни самолети "Шахед" от Русия (в руската армия те се обозначават като "Геран"), цитира думите му руската служба на Би Би Си.
Според изданието "Украинскаа правда" Игнат е разказал, че ако Русия преди това е използвала безпилотни самолети заедно с ракети, сега те са по-ангажирани с разузнаване, разкривайки слабости в системата за противовъздушна отбрана на Украйна.
"Сега те изтощават противовъздушната отбрана, откриват местата (на нейното местоположение). Разузнавателният самолет A 50 (именно такъв самолет се предполага, че е бил атакуван от беларуски партизани), когато атакуваме дроновете, фиксира пусковите площадки на нашите зенитно-ракетни комплекси. Така те засичат и правят алгоритъм, откъде изстрелваме, как се движим", каза Игнат.
Според него последната атака с помощта на дронове е извършена не от Крим - както преди, а от територията на Брянска област. От 14 пуснати дрона 11 са били свалени, казва Игнат.
Лондон: Русия е изчерпала запасите си от ирански дронове
Вероятно обаче Кремъл ще иска нови доставки
Ако се потвърди информацията за повредата на "летящия радар" А-50 на военното летище в "Мачулишчи" край Минск, то това означава, че става дума най-вероятно за добре планирана атака, а не просто удар по първия самолет, който е попаднал.
На самото летище, съдейки по публикации в пресата и снимки, появили се в интернет, са базирани изтребители-прехващачи МиГ-31, както и военнотранспортни Ил-76 и други самолети. Но е бил ударен именно А-50. Такъв самолет е много важна военна цел. Той е "очите и ушите" на авиационната група, а същевременно и нейният "нервен център".
Самолетът за ранно предупреждение във въздуха, както се нарича А-50, е необходим за контрол на въздушното пространство, в което оперира авиацията, идентифициране на цели, координиране и насочване на бойните самолети. Това е най-важният елемент от всяка съвременна авиационна операция - такъв радар разширява възможностите за контрол на въздушното пространство там, където няма достатъчно мощни наземни станции и центрове за управление.
В Русия има девет самолета А-50 и четири модернизирани версии - А-50У. Все още не е възможно да се потвърди информацията за естеството на повредата на самолета от независими източници, но във всеки случай, дали корпусът или радарното оборудване са били повредени (най-голямата, най-забележимата и крехка част от A-50 е радарна "чиния" в горната част на фюзелажа) най-вероятно е бил изваден от строя и подлежи на ремонт.
Това заяви в интервю за РБК-Украйна представител на Главното разузнавателно управление на Министерството на отбраната на Украйна Андрий Черняк.
По данни на Главното разузнавателно управление и Министерството на отбраната Русия разполага с по-малко от 100 прецизни крилати ракети, най-често използвани при обстрела на Украйна - "Калибър", Х-101, Х-555. Производствените обеми на тези ракети не издържат на динамиката, с която Русия ги е изразходвала до средата на февруари, според разузнаването.
Подобна е ситуацията, според Черняк, в Русия и с ракетните оръжия като цяло. Все още има хиляди ракети в Русия, каза той, но те използват много повече, отколкото произвеждат. "За един месец вече могат да произвеждат не повече от 30-40 ракети. Тези стари ракети, които имат на въоръжение, или не достигат целите си поради неизправност, или имат ограничен радиус на поразяване", каза представителят на Главното разузнавателно управление.
Затова според него "руснаците са решили да увеличат настъпателния си потенциал с помощта на авиация". Но след като въоръжените сили на Украйна са се научили да свалят ракети и безпилотни самолети-камикадзе, "ще бъде още по-лесно да сваляте самолети", уверява Черняк.