Украинският министър на инфраструктурата Олександър Кубраков говори за плановете за организиране на контейнерни превози през река Дунав в условията на конфликт с Полша относно доставките на селскостопански продукти за ЕС. Той каза това в интервю за Bloomberg в рамките на Мюнхенската конференция по сигурността.

"Плановете ни за тази година са да премахнем всички изкуствени пречки пред износителите и работим за подобряване на вътрешната логистика", цитира го агенцията. - Планираме контейнерни превози по горното течение на река Дунав."

По думите му новият маршрут ще минава от украинския Измаил до Констанца в Румъния и германските пристанища на Дунав. Bloomberg, позовавайки се на данни от Министерството на инфраструктурата на Украйна, отбелязва, че през февруари Дунавското параходство е съобщило за изграждането на втора голямотонажна баржа SLG за доставка на товари. Кубраков нарече транзита през Румъния "по-предвидим", отколкото през Полша.

Министърът заяви, че протестите на полските фермери засягат както европейските, така и украинските износители. "Това определено не представлява заплаха за полските фермери, тъй като ние превозваме не само селскостопански стоки, но и автомобилни части за германските автомобилопроизводители, преработени продукти, които не отиват в Полша", каза той. - Блокирането на границата означава милиарди долари загуби както за нашата икономика, така и за икономиките на Европейския съюз."

Износът на Украйна през 2023 г., предимно на храни и метали, възлиза на 35,8 млрд. долара, което е с близо 48% по-малко в сравнение с нивата отпреди войната, пише Bloomberg.

Украйна води преговори за алтернативи на сделката за зърно

Украйна води преговори за алтернативи на сделката за зърно

Това заяви в четвъртък посланикът на Украйна в Турция

След провала на сделката за зърно Киев използва нов маршрут за превоз през Черно море, но Дунав остава ключов маршрут. От началото на конфликта обаче Украйна използва за търговия автомобилен и железопътен транспорт, а износът през Полша вече е намалял до 300 хил. тона месечно в сравнение с 1,3 млн. тона през 2022 г., отбелязва агенцията. В същото време автомобилният транзит е напълно блокиран.

"Въпреки че много износители предпочитат Черно море, защото е по-евтино, обемите през Дунав все още са 1,2-1,8 млн. тона на месец", допълва Кубраков.

Гняв и разпиляно зърно в Украйна след граничната блокада на полските фермери

Гняв и разпиляно зърно в Украйна след граничната блокада на полските фермери

Протестите на фермерите във вторник отбелязаха ескалация от предишни демонстрации

По-рано полски фермери блокираха железопътната линия в района на контролно-пропускателния пункт Медика-Шехини и изхвърлиха от вагоните украинското зърно, което планираха да доставят в Германия.

Един от организаторите на акцията, Роман Кондров, я нарече "реакция на притока на зърно от Украйна". На 11 февруари полски фермери също отварят фургони с украинска селскостопанска продукция на граничния контролно-пропускателен пункт Яходин-Дорохуск и изхвърлят най-малко 3 тона пшеница.