Десетки хиляди хора излязоха отново на протест по улиците на Гърция в сряда, а работници стачкуваха в най-голямата проява на обществен гняв досега след най-смъртоносната влакова катастрофа в страната, която отне живота на 57 души миналата седмица.

Катастрофата на 28 февруари предизвика обществен гняв заради лошото състояние на гръцката железопътна мрежа. Стачкуващите работници казват, че за това са виновни годините на пренебрегване, недостатъчно инвестиране и недостиг на персонал - наследство от продължилата десетилетие дългова криза в Гърция.

В най-големите улични протести, с които правителството се сблъсква след избирането си през 2019 г., полицията изчисли, че повече от 60 000 души, сред които транспортни работници, студенти и учители, са участвали в демонстрации в градове в цяла Гърция.

Само в центъра на Атина над 40 000 души излязоха на шествие пред парламента, скандирайки "Убийци!" и "Всички сме в един вагон".

За кратко избухна насилие, когато група протестиращи се сблъскаха с полицията за борба с безредиците, която използва сълзотворен газ срещу тях. Някои протестиращите хвърлиха бензинови бомби пред парламента и подпалиха микробус и кофи за боклук.

Хиляди излязоха по улиците и във втория по големина град в Гърция - Солун, където група протестиращи хвърляха камъни по правителствена сграда.

Много от около 350-те пътници на междуградския скоростен влак, който се сблъска челно с товарен влак, докато пътуваше по същия коловоз, бяха студенти, пътуващи на север към Солун от Атина.

"Изпрати ми съобщение, когато пристигнеш", гласеше плакат в Атина, повтаряйки това, което се превърна в един от лозунгите на протестите през последната седмица.

Консервативното правителство, което планираше да свика избори през следващите седмици, обеща в сряда да поправи закъсалата железопътна система.

Министърът на транспорта Йоргос Герапетритис каза на пресконференция, че разбира гнева, който инцидентът е причинил.

"Нито един влак няма да тръгне отново, ако не сме осигурили безопасността на максимално възможно ниво", каза той, след като обяви спиране на цялата железница, докато проверява безопасността й.

Железопътните работници вече организираха непрекъснати стачки, което доведе до спиране на железопътното движение

Те казват, че исканията им за подобряване на протоколите за безопасност са останали нечути от години и са обещали да "наложат безопасност", за да гарантират, че катастрофата няма да се повтори.

"Ние, машинистите подадохме жалби за тези неща, стачкувахме за това, предупредихме, протестирахме", каза ръководителят на синдиката на машинистите Костас Генидуниас.

"Казаха ни, че лъжем, клеветим, че имаме други интереси. В крайна сметка се оказа, че работниците са били прави."

Най-големият профсъюз в публичния сектор в Гърция ADEDY се присъедини към 24-часовата стачка в сряда. Служители на градския транспорт напуснаха работа в знак на солидарност, прекъсвайки движението на метрото, трамваите и автобусите в столицата. Корабите също останаха акостирали в пристанищата, тъй като моряците участваха в акцията.

Правителството, чийто мандат изтича през юли, приписа вината за катастрофата главно на човешка грешка и недостатъци, които според него не са били отстранени през последните десетилетия.

Министър-председателят Кириакос Мицотакис предаде портфейла на Герапетритис, един от най-близките му съюзници.

Герапетритис каза, че средства ще бъдат инвестирани в обновяване на инфраструктурата и наемане на персонал, а също така обеща да хвърли светлина върху причините за катастрофата.

Гърция продаде своя държавен железопътен оператор, който сега се нарича Hellenic Train, на италианската държавна Ferrovie dello Stato Italiane през 2017 г. по време на дълговата криза. Продажбата беше условие в споразуменията за спасяване на страната с Европейския съюз и базирания във Вашингтон Международен валутен фонд.

Гърция възобновява железопътния транспорт в края на март

Гърция възобновява железопътния транспорт в края на март

Транспортният министър иска първо да се увери, че е осигурена пълна безопасност