Първо, при учредяването на Екзархията. Както знаем, тя е нещо като "България в проект". В първата "демо версия" на Екзархията от македонските предели Н. В. Султанът включва само Велешка епархия. За останалите трябва да се провеждат плебисцити - според турската "демократична терминология" - истилямлъци.
Има доста данни, че непосредствено след 1870 г., македонците са били със сериозното съмнение, че сме ги изтъргували или че ще ги изтъргуваме на Вселенската Патриаршия (тоест - на гърците) срещу официалното признаване на Екзархията и съответно - вдигане на схизмата.
За същото впрочем правят внушение и пропагандаторите на католицизма, при това с видим успех.
Втората голяма вълна на унията идва точно в Македония, веднага след даването на фермана за Екзархията. Католическата пропаганда в този момент си изиграва картите доста умно и успява да привлече изцяло на своя страна "титуляра" на Екзархията в Солун - дядо Нил и да си спечелят симпатиите на фигури като Натанаил Охридски.
Затова и след като урежда отвеждането на първия архипастир на католиците униати у нас - дядо Йосиф Соколски в Русия, където не го пускат от Киевско - Печорската лавра и след Освобождението, Петко Славейков хуква към Македония да оправя гноясалите проблеми на нашата Света Българска Екзархията и най-вече - да тушира в максимална степен подозренията на македонските българи.
Знаем, че като един от най-ярките български националисти, дядо Петко е бил готов да изпрати човек на доживотно заточение в Русия и да направи какво ли още не, само да запази Македония в българските предели. Нали и вестникът му се нарича "Македония" ?
Запазена е значителна по обем кореспонденция на Петко Славейков с Екзарх Антим І и с неговия секретар - бъдещият Екзар Йосиф І, в която той описва всички свои трудности и перипетии по време на "македонската му мисия". Тази кореспонденция е добре позната и на нашите историци и на скопските историчари. Естествено, близките до властта македонски изследователи спекулират колкото могат с този факт.
Спекулират и с факта, че въпреки пълният успех на плебисцитите, които султанът хитро насрочва чак през 1874 г. (за да могат до тогава дейците на Екзархията и македонските българи "да се попържат в собствен сос"), създаването на Княжество България и на Източна Румелия отново спира издаването на необходимите владишки берати и това се правръща в проблем, с който ще се занимават чак правителствата на Стамболов и на Константин Стоилов.
Ние отлично знаем, че никой от дейците на Българското Възраждане не е искал да "продава" македонските Българи на Фенерското гръцко духовенство, та дори и срещу официално признаване и вдигане на схизмата, но фактическата истина е едно, а слуховете, страховете, спекулациите и внушенията с повече от 140 годишна история - нещо съвесм друго.
Коментари по темата - в основната новина За македонските рани, или защо ни мразят македонците
ТеодорДечев
на 16.03.2009 в 15:08:53 #3Налага се да обясня, че шестте текста, озаглавени “Защо ни мразят македонците” са само части от общия текст, който се намира на адрес: http://news.ibox.bg/comment/id_1344648756 Шестте парченца, озаглавени “Защо ни мразят македонците” по обясненията на редакцията се намират тук по чисто технически причини и в обозримо време достъпът за коментари ще бъде спрян. Затова, най-учтиво моля да прехвърлите коментарите си на адреса на цялостния текст, където вече се натрупаха доста мнения, но липсва точно същестен коментар от типа на Вашия.
cecko1234
на 16.03.2009 в 11:28:39 #2Istinata e che e imalo takiva vnushenie, izpolzvani, nai-veche ot grackata propaganda i podkrepqni ot turska strana (dvama se karat - turcite pechelqt), prez godinite na syzdavaneto na Bulgarskata Ekzarhiq. Estestveno che ne sme go uchili i stiga sme si misleli, che vsichko imenno v nashte uchebnici e istinata, istoriqte se preinachava ot vsichki koito q pishat, vkluchitelno i ot bulgarite i osobeno v po-nespokoinite periodi v Makedoniq.
Uau
на 16.03.2009 в 01:49:58 #1Това което сте написали, като причина единствено може да затрудни македонците докато го четат да си го обяснят на себе си дори на македонски език.Може ли такива безобразни предположения да съчинявате?Аз такова нещо нито съм учил,нито съм чувал от македонци да го споменават, като причина за омраза.Ако някой мрази то е защото е взел участие в общата омраза без да знае защо?Това е причината.