Европейската сметна палата призовава за по-сериозно обмисляне на концепцията за Програма за европейската отбранителна промишленост (ПЕОП) и за постигане на по-добър баланс между целите на политиката, предложения бюджет и графика.
Одиторите считат, че има риск предложените 1,5 млрд. евро разходи за 2-годишен период да не отговарят на амбициозните цели за засилване на отбранителната готовност на ЕС и принос към промишлената база за отбраната на Украйна.
Посочва се, че след завръщането на интензивните военни действия в Европа отбраната вече заема много по-приоритетно място в дневния ред на ЕС. Предложението за ПЕОП е замислено като първа стъпка към изпълнението на Стратегията за европейската отбранителна промишленост. Целта е да се укрепи европейска отбранителна технологична и индустриална база (ЕОТИБ) и да се осигури своевременна наличност и доставка на отбранителни продукти, като наред с това се допринася за възстановяването, реконструкцията и модернизацията на отбранителния капацитет на Украйна.
"Необходима е по-солидна концепция за законодателното предложение на ЕС за укрепване на отбранителната му промишлена готовност. Трябва също така да се намери добър баланс между целите на политиката, предложения бюджет и графика," заяви Марек Опиола, отговарящ за изготвянето на становището на ЕСП.
Одиторите смятат, че съществува риск предложеният портфейл от 1,5 млрд. евро да не отговаря на амбициозните цели на програмата. Те посочват, че Комисията не е извършила оценка на размера на финансирането от бюджета на ЕС, което би било необходимо за изпълнение на предложените инструменти на политиката.
Освен това ЕСП предупреждава, че европейските средства може да бъдат разпръснати между широк спектър от проекти и да не постигнат измерим ефект на ниво ЕС. Поради това е важно да се определят ключови етапи и цели, които да отразяват какви резултати е реалистично да се очакват до края на 2027 г. Наред с това може да са необходими допълнителни разпоредби за изпълнение, които да създадат солидна основа за прилагането на ПЕОП и за целенасоченото отпускане на средствата.
Отбелязва се, че за да се постигнат пълните ползи от бюджетната подкрепа от ЕС, Комисията следва да обмисли допълването на сегашната стратегия за отбрана с дългосрочна стратегия за ЕОТИБ в рамките на следващия многогодишен бюджет на ЕС.
Одиторите призовават за прецизиране и засилване на механизмите за отчитане на програмата, включително по отношение на одитните правомощия на ЕСП, които трябва да бъдат запазени. Това е важно предвид сложните управленски механизми в областта на отбраната, особено когато програмите не се управляват пряко от Комисията, или когато част от изпълнението е възложено на украинските власти.
За Инструмента за подкрепа на Украйна, който е част от предложението, все още няма определен фиксиран бюджет. Държавите членки са се съгласили да използват печалбите, генерирани от инвестицията на замразени руски активи, в подкрепа на Украйна. Част от свързаните с това приходи биха могли да бъдат пренасочени към Инструмента за подкрепа на Украйна. Съществува обаче риск, свързан с непредвидимостта на размера и графика на финансирането от този източник.
Наред с това предложението възлага правомощия и отговорности на Комисията, която следва да осигури доставките на отбранителни продукти. Одиторите подчертават, че ефективното функциониране на този механизъм ще зависи от готовността на държавите членки да си сътрудничат.