Заместник-министърът на икономиката на Армения Ара Петросян, отговарящ за гражданската авиация и туризма, пред news.bg

Г-н заместник-министър, през април 2011г. тогавашният български транспортен министър Ивайло Московски посети Ереван в състава на българската правителствена делегация, начело с министър-председателя Бойко Борисов. Тогава беше подписано споразумение за откриване на редовна въздушна линия между Ереван и София. Скоро ще се навършат три години от визитата, а линията още не е открита. Какви са причините? В момента арменските граждани, посещаващи България и българските, посещаващи Армения, са принудени да пътуват с автобуси през Турция и Грузия, тъй като арменско-турската граница все още е затворена. Тези пътувания не са безпроблемни - поради исторически и социално-психологически причини, отношението към българите и арменците от страна на турските и грузинските граничари и митничари е преднамерено лошо!
Съгласно договора, подписаното рамково споразумение трябва да стане основа за реализацията на тези полети. В края на миналата година арменското правителство взе решение за провеждане на нов курс по отношение на гражданската авиация, наречен "Открито небе". Той предполага отпадане на всички ограничения и такива полети могат да бъдат осъществявани от всички авиокомпании.
Ексклузивните изисквания отпадат. И оттук нататък няма да има никакви ограничения и препятствия пред реализацията на споразумението. То трябва да бъде осъществено. Договорно-правната база е налице. След като има интерес от страна на гражданите на двете страни, редовната въздушна линия между Ереван и София ще бъде открита.

В подписаното през април 2011г. споразумение за подизпълнители бяха определени "Армавия" и "България Еър". Как оценявате тяхната досегашна дейност по неговата реализация?
"Армавия" не съществува повече от година и няма смисъл да ровим в миналото. Тя е вече история. Ние създадохме на нейно място нова авиокомпания - "Армения Еър". Уверен съм, че нейните ръководители, заедно с колегите от "България Еър" (за които всички тук имаме изключително високо мнение) ще реализират споразумението и редовен полет ще има. Още повече, че, както вече казах, за разлика от "Армавия", "Армения Еър" не притежава никакви ексклузивни права и винаги ще работи под натиска на конкурентите.

Означава ли това, че и цените ще бъдат по-достъпни, за разлика от тези на чартърните полети от Ереван до Варна и Бургас и обратно, които са по джоба на изключително ограничен кръг от гражданите на двете страни?
Цените на билетите винаги са много относителни. Но промените, в рамките на новия курс, свързани с възможната поява на конкуренция и с интереса от развитието на туризма, неизбежно ще доведат до установяването на по-достъпни цени на билетите.

Тогавашният български министър-председател предложи линията да бъде София - Ереван - Москва и обратно. Разглежда ли се все още този вариант?
Ако се окаже икономически изгодно, именно този вариант ще бъде реализиран. Тогава пътниците ще могат да пътуват от София до Ереван, от Ереван до Москва, и от София до Москва и обратно, на достъпни за българите, арменците и руснаците цени.

Общувате ли с българските си колеги?
През април 2011г. в Ереван се срещнахме с тогавашния заместник-министър на икономиката на България Иво Маринов, отговарящ за развитието на туризма и впоследствие продължихме плодотворните контакти.
С новия български колега все още не се познаваме. На последната Генерална Асамблея на Световната Туристическа Организация България беше представена от началник на отдел в Министерството на Икономиката. Надявам се в близко време да намерим повод да се срещнем и запознаем с новия български колега.