Гергана Владкова - основен участник в протестите срещу новата наредба за Синята зона в София и преговарящ с представителите на Столична община по въпроса, пред news.bg.

Гергана, Вие сте един от най-активните участници в протестите срещу новата наредба, регламентираща Синята зона в София. Какъв беше мотивът Ви да се ангажирате така дейно с проблема?
Началото на протестите започна със създаването на фейсбук групата срещу новата наредба. Целта ни беше да извоюваме правото на живущите в цяла България да паркират безплатно около дома си. Веднага се появиха хора, които обясниха, че наредбата противоречи на Конституцията и на редица закони. Аз не съм юрист и не знам дали такива "права" могат да се обсъждат, но е факт, че наредбите, които въвеждат общините, казват, че живущите в центъра трябва да паркират срещу заплащане.
Моята гражданска позиция е, че живущите не трябва да бъдат облагани с такси за паркиране около дома им, независимо от желанието на общините да превръщат улиците в платен паркинг, което пък няма нищо общо с намаляването на трафика. Убедена съм, че парите от Синята зона ще потънат отново в неизвестни касички.

Засяга ли Ви Вас лично новата наредба?
Да, според новата наредба аз попадам в Зелената зона, което се оказа не толкова благоприятно.

Споделяте ли мнението, че новата наредба беше приета доста тихомълком и реално по-голямата част от обществото нямаше да разбере за нея в детайли, ако не бяха протестите срещу нея?
По принцип от общината твърдят, че в рамките на две години е имало голяма информационна кампания, обсъждания и подобни неща. Истината е, че тази информационна кампания по никакъв начин не е достигнала до нас. Все пак почти всички, които са засегнати от новото зониране, са хора, които четат вестници, гледат телевизия, сърфират в интернет. Когато някой иска да информира, то той предприема конкретните мерки, за да могат хората да са наясно какво ще бъде прието. За мен подобна информационна кампания не беше проведена.
Разбрах, че на сайта на Центъра за градска мобилност е имало някакво интерактивно обсъждане и хора, които са участвали в него, са имали възражения срещу наредбата, но никой не е взел под внимание забележките им.
В крайна сметка наредбата е била приета така, както са си решили съветниците.

Все пак след приемането на наредбата несъгласни с нея се срещнаха с представители на общината. Представиха ли ви те ясни аргументи за приемането й и успяха ли да ви убедят в тях?
Нито едното, нито другото. Не чухме обяснение дали наредбата е законово изрядна, защото самите представители на общината заявиха, че не са юристи и това ще реши съдът. Тъй като това (искът, подаден срещу наредбата в съда и последващото дело - бел.ред.) ще се проточи дълго, хората ще трябва да си плащат.
Попитахме какво налага приемането на новата наредба. Относно аргумента - по-чист въздух, всички сме наясно, че въздухът не се замърсява от паркираните автомобили. Относно обяснението, че така ще се намали трафикът - за мен няма разлика дали ще може да паркира автомобил на живущ или на ползващ по някакъв начин улицата. В крайна сметка това паркомясто все ще е заето от някой. Ако общината искаше да изчисти улиците от коли, щеше да ги затвори за паркиране и нито живущите, нито посетителите ще могат да паркират. Но такива половинчати мерки, които са само хвърлени във въздуха думи, са абсурдни.
От друга страна, аз не виждам по какво моята улица се различава като качество от улиците в другите квартали, за да се налагат подобни такси - в крайна сметка всички улици са общински.

Очаквате ли да възникнат конфликти между живеещите в новите зони за паркиране?
Много е вероятно да се получат конфликти по границите на Синята и Зелената зона. Изобщо очаквам да се случи истински кошмар с паркирането. За мен е изненада защо общинарите не изчакаха да се направи първо разделението по зони, да се види реално какви ще бъдат ефектите от него и чак тогава да се говори за нова наредба и за събиране на пари. За момента те само обещават.

Вие лично ще продължите ли да паркирате автомобила си пред дома си, след влизането на наредбата в сила?
Засега още не сме го обсъдили у дома, защото имаме надежда, че наредбата няма да бъде приета в този си вид. Във всеки случай автомобилът е необходимост и без него животът ти става много по-труден.
Много ми е интересно какво ще обяснят общинарите на една майка, която трябва да заведе детето си по спешност на лекар, но семейният автомобил е паркиран далеч от дома; или пък на хората, които имат болен вкъщи и автомобилът пак трябва да е на разположение.
Когато ми се налагаше да ползвам градски транспорт за стигане до работното място трябва да подчертая, че не е имало един ден, в който да мога да пресметна времето си за придвижване и то да отговаря на разписанията.
Пренасянето на хранителни продукти и на няколко туби с минерална вода също би било изпитание, граничещо с невъзможно, ако трябва да се ползва обществения транспорт... Друг е въпросът за самото състояние на колите от градския транспорт.

Като че ли със или без наредбата, живеещите в центъра няма да променят навиците си на паркиране?
Напълно споделям това мнение. За мен всичко се прави, за да се събират още пари в общината. След като, примерно, 10 000 винетки по 150 лева се закупят от хората в центъра, това са 1 500 000 лв. И тези пари отиват директно в Центъра за градска мобилност, без да се даде никакъв отчет, а още по-малко се усеща промяна в околната ни среда вследствие на скъпото й ползване. Идеята на общината е да тормози шепата живущи в центъра. Кого лъже, че реално ще се реши каквото и да е било с този вид на наредбата?

Как според Вас може да се реши проблемът с трафика в центъра?
Общината трябва да създава възможности, които да ползват хората, а не да създава ограничения в начина им на живот. От кога се говори за подземните паркинги, които са едно от решенията за създаване на условия. Всичко е въпрос на желание и на действие. От друга страна разбирам и притесненията, че да се подкопават основите на стари сгради в София, с които е пълен центърът, е рисковано. Нека се помисли и за надземни паркинги, които се оказват многократно по-евтини за построяване.
Въпросът е, че липсва желание да се работи и дискутира по проблема с осигуряването на паркоместа и то за посетителите на центъра. Защото има разлика между живущите и посетителите. Тук възниква и въпросът за служебните абонаменти. Много хора твърдят, че такова нещо по света не съществува. Едно от нашите искания пред общината беше да бъде намалено времетраенето на служебния абонамент.
Забележете колко сме толерантни - не искаме премахването му, а ограничаването на времето му, за да може поне хората като се прибират у дома, да могат да паркират колите си, а не да си търсят място докато същевременно служебните абонаменти стоят празни.
Друго решение е градският транспорт да е много добре уреден. Гражданите в целия град трябва да могат да се придвижват от всяка точка до точка с него. Според мен и друго решение на проблема с трафика е да се изгради много добре работеща инфраструктура, транзитният трафик да се пренасочи през обходни маршрути и да не преминава през центъра.
Задължително трябва да се изградят паркинги, трябва да се създадат добри условия и за придвижване с велосипед.
Преди всичко считам, че трябва да има всякакви възможности за придвижване, а хората сами да решават как ще им е комфортно да направят това.

Скоро след протестите се появиха коментари, че едва ли не живеещите в центъра могат и са длъжни да заплащат по-високите такси, за да паркират пред дома си. Наредбата като че ли не обедини софиянци, а ги раздели. Как ще коментирате тези обвинения?
За мен подобни твърдения са недобре обмислени. Искрено съжалявам, че нашата идея изобщо не беше отразена реално в медиите, заедно с нашите искания и позиции. Всички журналисти наблягаха на това, че ние протестираме заради по-скъпата цена за паркиране. Никой не каза черно на бяло - „Тези хора ги рекетират, тях ги карат да плащат, за да паркират около дома им. За пореден път те биват ограничавани - първо заради по-високите такси за смет и жилище, сега и с това".
Не бих казала, че в центъра живеем в много по-добри или луксозни условия, каквото мнение явно битува. Пълно е с криминални елементи, бездомни хора, безпризорни кучета и още куп проблеми. Това заплащане, което ни искат сега, просто не е обосновано. Ние дори не искаме гарантирано паркомясто, ние просто не искаме да ни тормозят.
Един човек от фейсбук групата дори го беше казал много ясно - „Аз не искам общината да ми решава проблемите - знам, че няма и желание да ги реши. Единственото, което искам, е да престане да ми иска още и още пари".

Надявате ли се хората от другите части на София да ви подкрепят?
Разбира се. Още при създаването на фейсбук групата се надявахме на подкрепа в национален мащаб. Синя зона вече се въвежда поетапно в много градове, в които очевидно няма нужда от нея. Не очаквам много голяма подкрепа, но се надявам на такава. Всички трябва да си зададат въпроса - редно ли е живущият да плаща, за да паркира на улиците около дома си и ако счете, че не е редно, то по-добре да ни подкрепи, за да не се налага утре и той да заплаща за това право.

Подозирате ли, че има внедрени лица на протестите, които подтикват към раздори?
Напълно е възможно. Вече очаквам всичко. За 20 дни толкова се изговори и изписа, обвиниха ни, че дори протестите ни са платени. Факт е, че за кратко време се събрахме толкова много хора зад една кауза и е възможно да има и провокации.

Какво ще предприемете, ако наредбата все пак влезе в сила на 1 октомври така, както беше гласувана?
Засега ще изчакаме заседанието на Столичния общински съвет на 13 септември. Тогава ще бъдат обсъдени и докладите на група общински съветници срещу наредбата.
Аз се надявам да успеем да организираме един истински голям протест, защото за мен блокирането на кръстовища не е решение за всеки. Сигурна съм, че след влизането на сила на новата наредба, много хора ще усетят лично негативите от нея, ще натрупат недоволство и вероятно ще ни подкрепят.