Генералният директор на НКЖИ, инж. Милчо Ламбрев, пред News.bg

Г-н Ламбрев, какъв е вашият прочит на 2013 г. по отношение на направеното от НКЖИ?
Изминаващата година е една от най-успешните години, от както ръководя НКЖИ. Това е така, защото хвърлихме много усилия в ремонтните дейности - на железния път, на осигурителната инсталация, на контактната мрежа, както и силите, които вложихме при реализацията на проекти по ОП Транспорт. Тази програма е най-важното перо за бъдещото развитие на железопътния транспорт и инфраструктурата на България.
ОП Транспорт е прекрасно нещо, което дава възможност да постигнем нашите цели - да бъдем наравно с всички европейски държави.
По отношение на ремонтните дейности особено внимание обърнахме на отсечката през Искърското дефиле, защото трасето между София и Мездра в продължение на 20-25 години беше тотално забравено, което доведе до намаляване на средната скорост през участъка на около 50-60 км/час.
Направихме подновявания на отсечките Зверино - Мездра, Бов - Лакатник, а в момента работим по Своге - Бов и по Илианци - Курило. Тази тенденция ще продължим и през 2014 г, защото завишавайки скоростта на тези отсечки, ние постигаме добър комфорт и намаляване на времепътуването.
След приключването на тези ремонти времепътуването между София и Мездра от час и тридесет минути ще се намали с около 20 минути.
Други задачи, които си бяхме поставили е извършването на т.нар средни ремонти с нашата тежка механизация, като по този начин постигаме удължаване "живота" на тези трасета. Примери за такива линии са Черниче - Пейо Яворов, където беше изграден и т.нар плъзгач, който спасява от падане на камъни върху жп пътя от високите скали. Така възстановихме проектната скорост от 80 км/ч, която преди ремонта беше едва 50 км/ч.
Имаше ремонт и на отсечките Юнак - Величково, Ловеч - Троян, Плачовци - Радунци. Последната отсечка е преходна и ще продължим да работим там и през 2014 г. Тя е част от 4-та линия, която свързва северната част на страната с южната. По този начин ще облагородяваме и пряката връзка между Румъния и Турция.
Извършвайки тези ремонти дейности, ние ще дадем възможност за преминаване на руските извънгабаритни вагони, които сега обикалят по по-дълги маршрути, като очакваме това да доведе до ръст на вагонооборота, а от там и на приходите от инфраструктурни такси.
В осигурителната инсталация и телекомуникациите извършихме също нововъведения, като част от тях е пускането на 35 нови автоматизирани жп прелези. Това бяха съоръжения, които се експлоатираха от хора, като това доведе до освобождаването на около 170 души прелезопазачи и др, които отговаряха за тези прелези.
Така ние получихме възможност да реализираме икономии във фонд работна заплата, като част от спестеното раздадохме като бонуси на служителите ни.

Кое беше най-голямото предизвикателство пред НКЖИ за 2013 г.?
Проблемите, свързани с обществените поръчки и изборите на изпълнители за дадени обекти. Най-големият проблем е, че не можем да изпълняваме капиталовите си планове, защото при провеждането на обществените поръчки често се случва обжалване, което първо отива в Комисията за защита на конкуренцията, а после и във Върховния административен съд. По този начин се срива цялата ни капиталова програма, но въпреки всичко това, което държавата ни е отпуснала ще бъде изразходвано на 100% през годината.

Какво е развитието на проектите по ОП Транспорт 2007-2013?
ОП Транспорт се движи в едни поносими граници, макар че има изоставане в някои обекти.
С добри темпове се работи по направлението Димитровград - Свиленград. Изпълнението на Лот 1 е 68%, на Лот 2 63%, а на Лот 3, който включва изграждането на електроподстанциите е на 35%. Това ще рече, че до края на 2014 г. обектът ще бъде готов на 100%.
Припомняме, през тази година отсечката от Свиленград до турската граница получи акт 16 и вече е в експлоатация със скорост от 160 км/ч.
По отношение на проекта Пловдив - Бургас Сс акт 15 е приключила работата по Лот 1 (Михайлово - Калояновец), като скоро ще бъде сформирана комисия и за издаване на акт 16.
По лот 2 (Стара Загора - Зимница) фирма Трейс работи с добри темпове. Има забавяне по Лот 3 (Церковски - Карнобат - Бургас), където италианската фирма GCF изостава с около 60 дни. Надяваме се, че с една добра работа това ще бъде наваксано, защото по-тежката част от работата там е свършена.
Със задоволство мога да кажа, че след дълги години тежка борба най-после имаме разрешение за строеж на трите лота по отсечката Пловдив - Септември. Очакваме през януари да имаме подписан Акт 2 а, който да даде начало на фактическата работа по трасето. Според нас изпълнителите могат да се справят в рамките на програмния период.

По отношение на ремонтите на трите гари (Централна гара - София, Пазарджик и Бургас) те са в различни етапи на своето възстановяване. За гарите София и Пазарджик има избран изпълнител и в момента се работи по идейните проекти, за гарата в Бургас е на етап жалби от страна на участниците в обществената поръчка и там очакваме решението на КЗК.

Наскоро беше пуснат в експлоатация и тунелът под Босфора, който свърза жп мрежите на Европа и Азия в нова точка. Доведе ли това до засилване на трафика през територията ни?
Построяването на това съоръжение е огромна крачка за жп свързаността между Европа и Азия. Щастлив съм от факта, че преминах с първата мотриса заедно с всички официални лица. На този етап тунелът се използва само за пътнически превози, но през февруари или март ще премине първият товарен влак, който очакваме да пресече и България.
Ние затова бързаме да пуснем движението по строящите се с евросредства отсечки, за които говорихме по-горе, както и да направим необходимото за започване на работата по отсечките София - Септември и София - Драгоман.

От 2014 г. започва новият програмен период на ЕС и съответно за програмата Транспорт и транспортна инфраструктура. Знае ли се вече кой ще е първият обект, който ще започне да се изгражда с тази програма?
За момента имаме най-голяма готовност за отсечката Русе - Варна, където е готов техническият проект. Линията е важна, защото свързва два вида транспорт - морски и речен. В Русе вече има избран изпълнител, но процедурата се обжалва в КЗК, а за този във Варна вече работим усилено за неговото проектиране.
След това очакваме да започнем работа по отсечката София - Септември, която е част от споменатия по-горе коридор, през който ще преминават значителна част от товарите между Европа и Азия. Целта е в най-скоро да стартираме процедурата за избор на изпълнител за отсечката София - Драгоман.
Ще търсим и възможност за осигуряване на финансиране за отсечката Видин - Медковец.

Като оператор на ЖП инфраструктурата, какво е наблюдението ви за случващото се на пазара за железопътни превози?

Що са касае в обслужването на пътници има подобряване в услугата, след като се ремонтираха много вагони а и се закупиха нови спални вагони. Това предразполага и засилено търсене от страна на клиентите на националния превозвач.
Влизането и на новия график и увеличения брой на влаковете с 47 е добре дошло за нас, защото това са повече приходи от инфраструктурни такси, а и хората ще могат да ползват по-добре услугата на БДЖ. Това е така, защото досегашното разписание не беше прагматично изготвено, а в това всичките забележки на общините са взети предвид и хората ще могат да ползват влаковете.
По отношение на товарните превози наблюдаваме преразпределение на пазара между самите участници в него - БДЖ Товарни превози и частните превозвачи. Смятам, че на този етап хляб има за всички.

Смятате ли че през 2014 г. тенденцията за преразпределение ще продължи ли ще бъдем свидетели и на ръст в сектора?
Искрено се надявам икономиката на държавата да нарасне, като се надявам и материалите, необходими за реализацията на газопровода Южен поток да се превозват на ЖП транспорт.
Проблем е, че на някои места има търсене за превози, но няма необходимия вагонен парк. който да ги осигурява.

Кое очаквате да е голямото предизвикателство през 2014 г?
Ние залагахме от бюджета да получим капиталов трансфер в размер на 115 млн. лв. но се оказа че поради преразпределения НКЖИ ще получи 105 млн. лв. Независимо от това, че трансферът е с 10 млн. лв, по-малко, ще се стараем отпуснатите средства да бъдат разходвани там, където има нужда, за да можем да подобряваме услугата която предлага железопътната инфраструктура и да завишим комфорта, безопасността и скоростта на движението на влаковете.
Надявам се да постигнем и договорености със синдикатите, защото започват преговорите за нов колективен трудов договор, като се стараем да завишим заплатите на нашите служители, имайки предвид и ръста на минималната работна заплата, която влиза в сила от 1 януари.
Направили сме нашите разчети и вече можем да кажем, че от 1 януари средното увеличение на възнаграждението в НКЖИ ще бъде с около 7%, а до края на 2014 увеличението да достигне 10%.