Камерна опера Благоевград е пред закриване, както вече news.bg съобщи. В очакване на отговор от общината екипът на news.bg се свърза с бившия директор на операта в Благоевград Лина Ангелова, която е и един от наскоро съкратените оркестранти.

Какво се случва с Камерна опера Благоевград?
През последните няколко седмици тихомълком се предприемат целенасочени действия за закриването на Камерна опера Благоевград като опера. Всичко обаче започна по-отдавна. От месец март 2014 година начело на института беше назначен нов директор Петър Радевски, който нямаше никаква визия за бъдещето на операта. Той беше назначен с конкурс, на който не е представил никакъв репортоарен план, каквото е едно от основните конкурсни изисквания. Още при встъпването си като директор той заяви, че докато е начело "опера в операта няма да се прави". През тези години на неговото управление дейността на операта беше изключително слаба. Неговото ръководство беше абсолютно некомпетентно и неграмотно, а плътно до него седеше сегашният директор Милослава Йорданова, която е и концертмайстор на оркестъра. Реално тя беше директор на института в сянка и отговорността за всичките проблеми на Камерна опера за този период е и нейна. За съжаление в този период институтът започна да губи своята публика заради липсата на оперни заглавия. Правихме само слаби и еднообразни инструментални концерти с еднакви гост-изпълнители, канени от Йорданова, можещи и неможещи, вероятно въпрос на лични интереси и изгода за самата нея. Тези решения не бяха съгласувани дори и с диригента на състава. Всичко това малко по малко компрометираше работата и имиджа на операта. Създаваше се чувството, че новото ръководство имаше една единствена цел - ликвидирането на института.

Кога започнаха промените в Камерна опера Благоевград?
От 1 октомври 2018 година като директор беше назначена Милослава Йорданова. Нито от общината, нито самата Йорданова представиха визия за бъдещето на операта, въпреки че пред медии тя твърди, че е имала програма до края на сезона, с която съставът не беше запознат.

Всъщност, същинските проблеми започнаха в края на миналия творчески сезон - месец юни 2018 година, когато бяха пенсионирани и освободени от работа четирима оркестранти, свирещи на духови инструменти - обой, фагот и две валдхорни. След освобождаването им обаче нови назначения нямаше - на техните места и до момента няма нови оркестранти.

На 28 ноември един от двамата останали колеги на духов инструмент беше предупреден от Йорданова, че ще бъде прехвърлен в Биг бенд Благоевград от 1 януари, което в последствие беше отменено, а на 2 декември новата директорка предупреди трима солисти певци, че на 4 декември, в деня на коледния концерт, те ще бъдат освободени от работа. На 3 декември пресконференция по темата даде заместник-кметът по култура Христина Шопова, която потвърди страховете ни, че операта ще се преструктурира. По думите ѝ предстои да бъдат съкратени и други служители - част от техническата поддръжка, включително и художника, без които на практика опера не може да съществува.

В същия ден група от 7 души отидохме пред кабинета на кмета на Благоевград Атанас Камбитов, който ни прие извънредно. На срещата ние го запознахме с решението на директора Йорданова и зам.-кмета Шопова за съкращаването на солистите от следващия ден. Кметът от своя страна обърна внимание на малките приходи на института, а колегите много добре му обясниха, че това се дължи на лошото ръководство - имахме изключително малко изяви и то на вход свободен. В заключение Камбитов категорично заяви, че на 4 декември предизвестия няма да се връчват. Това не се случи. На следващия ден Йорданова, заедно с две служителки от общината, връчи предизвестията, но не само на солистите, но и на мен като оркестрант. На 6 декември предизвестие получи и друг оркестрант - другият от двамата колеги на духови инструменти. На заповедите на уволнените певци и оркестранти пише, че кметът е утвърдил ново длъжностно разписание на "Камерен оркестър - Благоевград" в сила от 26 ноември 2018 година - не на Камерна опера, а на Камерен оркестър. Това доказва, че в общината тихомълком вече е направена трансформация на операта в оркестър, за което не са били запознати дори членовете на Общински съвет Благоевград.

Какви действия предприехте за спасяването на Камерна опера Благоевград като опера, а не като оркестър?
На 10 декември 15 общински съветници, оставени в неведение, внесоха в деловодството на общината искане за свикването на извънредна сесия на Общински съвет Благоевград по казуса "Камерна опера". На 11 декември председателят на съвета насрочи извънредното заседание за 14 декември, петък, а на 12 декември съветниците от групите на ГЕРБ и "Заедно за Благоевград" излязоха с декларация, че ще бойкотират сесията. Според мотивите им въпросът за бъдещето на операта се преекспонирал, и се използвал за "кух пиар от определени политически сили", а общината категорично заявила, че Камерна опера няма да се закрива. Нещо повече - сред мотивите им пише, че сесията се свиквала само заради уволнението на шестима служители, които не били спазили трудовата дисциплина, което е абсолютно невярно. Първо, ние искаме да запазим културния институт, създаден преди 46 години, и нямаме никакви политически претенции. Второ, никъде не се посочва и обяснява какво ще бъде бъдещето на операта, а в същото време тези съветници апелират "на новото ръководство да бъде дадено нужното спокойствие да направи необходимите промени, целящи стабилизиране на интуицията", или иначе казано - да довърши с уволненията и закриването на оперната дейност на единствения камерен оперен театър в страната и целия Балкански полуостров. Това ли са стабилизиращите мерки и може ли да има опера без солисти певци, художник и техническа група, питам аз. Клевети са и твърденията, че имаме нарушения на трудовата дисциплина - обвинени сме от Йорданова, че не си уплътняваме работното време, което по Кодекс на труда е нейно задължение. Факт е обаче, че директорът идва на работа само по 2 дни в седмицата. В тази връзка, отново питам, кой нарушава трудовата дисциплина - ние, оркестрантите, които чакаме тя да ни създаде работа, или тя, която се прави на директор от София, където живее?

Състоя ли се извънредната сесия на Общинския съвет в Благоевград?
Извънредната сесия не се състоя поради липса на кворум. Събраха само 15 общински съветници, но присъстваха и граждани и представители на медиите в областта. Съветникът Албина Анева заяви, че въпреки липсата на кворум, поводът може да се използва за граждански дебат по казуса и предложи да се изслушат присъстващите. Получихме категорична подкрепа от събралите се, изказвания направихме аз, художникът Манол Стоянов, който въпреки заявените планове, все още не е уволнен, както и съкратената солистка Теодора Петрова. Темата коментираха и граждани и съветници, като всички се обявиха за запазването на Камерна опера със структура ѝ като опера, а не като оркестър. Граждани даже призоваха общината да направи икономии от фойерверки, за които се пръскат стотици хиляди левове годишно, и тези средства да бъдат пренасочени за културните институции.

Защо въпросът с проблемите на института не беше оповестен по-рано?
През годините съм се опитвала да задвижа въпроса, но една птичка пролет не прави. Имах среща със сегашния зам.-кмет по култура Христина Шопова, която тогава беше директор на дирекция "хуманитарни дейности". Ясно заявих, че директорът Радевски по никакъв начин не се справя със служебните си задължения и ние седим без работа. Тя посочи, че Камерна опера седи на дневен ред в общината и ще се предприемат мерки, което не се случи и Радевски остана на поста. Всъщност в хода на дебата на 14 декември бившият зам.-кмет по култура Валери Смиленов, който назначи Радевски през 2014 година, призна че е бил принуден да направи това назначение. Смиленов е бил против назначението, защото Радевски не е имал никаква програма за развитието на операта. И ето ни тук.

Какво предстои?
Ние правим всичко за запазването на института, не само защото ни уволниха, а защото това е нашата битка - Благоевград има нужда от култура и опера. Не искаме Камерна опера да се превърне в открита сцена за чужди постановки и да загуби идентичността си. Това е единствен и уникален за България и Балканския полуостров институт с почти половинвековна история, създаден от академик Пламен Карталов, чиято протегната ръка за спасяването на Камерна опера Благоевград някой трябва да поеме.

В опитите ни да разгласим за случващото се в института от общината, по подобие на Доналд Тръмп, ни обвиниха, че разпространяваме фалшиви новини и че операта няма да се закрива. Ние обаче много добре осъзнаваме какво предстои и заявяваме, че няма да се предадем. С тези действия местната управа и директорът Йорданова наистина погребват оперното изкуство в града и областта.

Направихме онлайн петиция, с която призоваваме обществото да ни подкрепи. Написахме апел и до премира Бойко Борисов, до президента Румен Радев, до омбудсмана Мая Манолова, до министъра на културата Боил Банов и до парламентарната комисия по култура и медии, с който апел молим за тяхното съдействие за запазването на Камерна опера Благоевград като опера и отстояването на оперното изкуство в България.

Въпреки всички тези умишлени действия за закриването на операта, ние сме категорични, че с подходящо ръководство, план и финансиране Камерна опера може отново да поставя собствени оперни заглавия и да допринася за духовното и културно ограмотяване и възпитаване на обществото.