Председателят на Съвета на директорите на Холдинг БДЖ, Владимир Владимиров, пред news.bg

Какво е конкретното състояние на БДЖ и на какъв етап е реформата, която провеждате?
Всички знаете, че БДЖ е на ръба на фалита. Във връзка с това ние сме предприели мерки за ускоряване на реформите. Става въпрос за пет мерки, които бяха оповестени пред обществеността, като ще си позволя да ги припомня още веднъж.
Първата от тях е да бъдат освободени доброволно 2000 служители, като за това те ще получат 6 брутни работни заплати. Освен това, те ще могат да отидат и на трудовата борса за период от 9 до 12 месеца. Целта на тази мярка е да бъдат спестени между 20 и 24 млн. лв., които ще помогнат на холдинга да излезе от оперативната загуба.
Втората мярка е свързана със спиране на 150 влака. Това са най-нерентабилните влакове в компанията, като всички те имат рентабилност под 15 процента. Има и влакове с рентабилност 0 процента. Със закриването на тези влакове, което означава разреждане на интервала на движение, но не и закриването на дестинациите, ще бъдат спестени около 20 млн. лв. на година. В продължение на 7 години спестените средства ще възлязат на 140 млн. лв., като с тях чувствително ще бъде облекчена платежоспособността на дружеството.
Третата мярка е в посока на увеличаването на цените на билетите. Последното такова увеличение бе на 1 юли 2008 г., но от тогава много неща в икономиката на България са се променили. Увеличили са се разходите за горива, за електрическа енергия, за осигуровки и заплати, както и много други разходи, които имат въздействие върху състоянието на БДЖ.
В тази връзка такава актуализация на цените е абсолютно необходима. И въпреки промените цените в БДЖ ще продължат да бъдат конкурентоспособно на тези, предлагани от автомобилните превозвачи. По-точно, еднопосочният ЖП билет ще е с 20% по-евтин от средната цена, предлагана от автобусните компании, а двупосочният ще бъде с 40% по-евтин.
Поредната мярка е свързана с продажбата на неоперативни активи. Това са активи, които не се ползват в дейността, няма да се ползват и за в бъдеще. В момента за тях се трупат разходи за охрана, застраховки и допълнителни разходи за тяхното стопанисване и поддържане. Целта на продажбата е да се освободим от тези разходи от една страна и да осигурим свежи приходи от друга. Тези приходи ще бъдат използвани и за изплащане на част от посочените по-горе обезщетения на работниците.
Искам да допълня, че откакто ускорихме реформите в железниците вече са продадени активи за над 4 млн. лв. Очакваме до края на годината още 6-7 млн. лв. приходи, а до средата на следващата година още 30 млн. лв.
Последната мярка е продажбата на „БДЖ Товарни превози". По най-бързия начин трябва да бъде подготвено дружеството за приватизация. Причината за това е, че има императивни искания от страна на Европейската комисия, свързани с регламентите за отпускане на държавна помощ. От нас се иска да докажем собствен принос към реформите, който трябва да бъде поне 50% и трябва да има парично изражение от една страна. От друга трябва да се освободи пазарен капацитет, защото когато една фирма получава държавна помощ останалите участници на пазара не получават такава.
Важното е да убедим Европейската комисия, че трябва да приеме продажбата на товарни превози като съответстваща на всички изисквания и регламенти, която ще даде 50% принос.
С всичките тези мерки целим да се излезе от оперативната загуба. През 2012 г. дружеството да не е на загуба и едновременно с това да гони по-дългосрочни цели с пътническите превози. Става въпрос за усвояването на 300 млн. евро, които чакат по ОП „Транспорт", и ако две поредни години дружеството не е на загуба, да могат да бъдат усвоени. С тези пари ще бъдат закупени изцяло нови локомотиви и вагони.

Кажете малко повече за програмата за доброволно напускане на компанията?
До края на миналата сряда - 9 ноември, 60 души вече бяха заявили желание да напуснат доброволно дружеството. В средата на петъчния ден - 11 ноември, те вече са 137 човека.
Има сериозен напредък в това отношение. Голяма част от хората, на които се предлага този пакет, разбират, че това е най-добрият вариант за тях, тъй като те нямат перспектива в БДЖ.
Призовавам всички останали колеги, които не са приели това предложение, наистина да го обмислят. То дава възможност в продължение на минимум 15 месеца да разполагат със средства, като в това време да извършат своята преквалификация и да намерят друга работа.

Има ли конкретен план от кои звена ще бъдат освободени 2000 души?
Да има план. Той е различен за различните дружества в холдинга и е базиран на необходимостта от оптимизиране на дейностите. Ще бъде предложено на хора, които нямат пълна заетост, и така ще бъде преструктурирана дейността, че други хора да поемат тяхната работа.

Ако повече, например 3000 души поискат да бъдат освободени от компанията, имате ли ресурс да осигурите това?
Ако 3000 пожелаят, ще се направи внимателен преглед кои са тези хора. Ако са хора, чиито дейности могат да бъдат поети от други, за нас това е добре дошло. Няма обаче да бъдат освобождавани хора, които са нужни в експлоатационната и административната дейност и които са доказали своите качества.

Какво е необходимо да се направи като компромис от страна на синдикатите и имате ли надежда, че обявената за края на ноември стачка няма да бъде подкрепена от работещите в железниците?
Аз бих казал на ръководителите на синдикатите, че е дошло време да се покажат на висотата на проблемите и реформите, които се извършват в БДЖ. Няма друг изход за БДЖ освен тези реформи. Ако те не се случат, компанията много бързо ще фалира. Синдикатите трябва да проявят отговорност и не само да не приканват към стачка, но и трябва да отидат при работниците и да им обяснят, че това е единствения спасителен изход, за да може 11 хиляди да продължат да работят в БДЖ.
По отношение на стачката, аз искрено се надявам, че такава няма да има, защото тя практически няма да реши абсолютно нищо. Единственото, което може да се случи по този път, е БДЖ да отиде при Кремиковци. Спомняме си, че и тогава имаше митинги и стачки пред различни държавни органи, но резултатът сега е видим. Кремиковци не съществува, а служителите на комбината не са получили последните си работни заплати.

Имате ли резервен вариант в случай, че протестът стане масов?
Няма резервен вариант. В БДЖ няма план Б. Или тези реформи се случват, или фалит. Просто друг вариант няма.

Ще бъдат ли изцяло закрити дадени влакове или просто ще има разреждане на интервала?
Ще бъде оптимизиран графикът, което означава, че ще бъде намален интервалът между тях, ако по дадена дестинация има 15 влака, те ще станат 12, ако има 5 влака ще станат 3 и т.н.
На този етап не се предвижда никакво закриване на линии, тъй като там, където няма алтернативен транспорт, сме принудени поне за известно време да държим тези влакове.
Пословичен е примерът с влака Септември-Добринище (т. нар. теснолинейка). Там само БДЖ прави 5 млн. лв. загуба, като сигурно е толкова и отрицателният резултат на НКЖИ. Там ще трябва да търсим решение, за да могат да се спестят едни абсолютно ненужни разходи.

Казахте, че всичко, което може да бъде изнесено от БДЖ като дейност, ще бъде направено. На какъв етап е този процес?
Охраната, както и колетната дейност вече са извън БДЖ. Очакваме скоро това да се случи и с почистването. Ако постигнем споразумение с фирмата, която спечели обществената поръчка, то изнасянето на почистването трябва да се случи до 15 декември. От тогава хората вече трябва да бъдат в новата компания.

Как ще се подобри финансовото състояние на компанията с аутсорсването на тези дейности?
Колетната дейност носеше загуба на година от 4 млн. лв. Очакваме през първата година от работата на новото дружество загубата да бъде намалена. По-нататък плановете са да бъде изчистена изцяло. По отношение на охранителната дейност очакваме да се повиши производителността на труда.
За почистването освен, че ще се намали броят на служителите, ще се опрости и цялостната дейност на управлението, като посочената вече обществена поръчка ще намали разходите с около 1 млн. лв. на година.

Как виждате реформата в ремонтните депа, които осигуряват нормалната експлоатация на железопътния състав?
Реформата в този сектор се осъществява преди всичко от железничарите. Това което сме обсъждали с тях е, че трябва да има окрупняване на ремонтните депа. Да се развият някои от тях, а другите да останат само като екипировачни пунктове. Там, където няма да се извършва дейност, да се освободим от излишните сгради. Целта е първо да бъдат подредени тези депа, които ще продължат да бъда експлоатирани, да се видят какви са техните проблеми.
В тази връзка бяха купени два нови крана в депо Подуяне, с които започнаха ремонтите.
Административната сграда там най-вероятно ще поема служители от други места, защото в момента тя стои абсолютно празна. И постепенно, ако БДЖ не фалира, в тези депа ще се правят инвестиции, за да функционират по възможно най-различен начин.
Другият вариант е да търсим възможност са смесено предприятие и при ремонтирането на жп състава.

Кой е най-краткият път към фалит на БДЖ?
Това е пътят на нереформирането и посочените по-горе мерки да не се реализират. Ако има една дълга и продължителна стачка, това ще накара кредиторите да изгубят всяко доверие, което имат към БДЖ, и да започнат да предявяват искове за овъзмездяване.
Тогава те ще дойдат да вземат всички локомотиви и вагони, които са заложени и с това ще настъпи краят на БДЖ.
Това означава, че няма да има железници в България. И освен тези 2000 души още 11 хил. ще излязат на улицата. Проблеми ще има с придвижването до различни места. По-високи цени на алтернативния транспорт. И в крайна сметка всички ще загубят.
Ако БДЖ фалира, това ще доведе и до верижни фалити. Ще затворят вагоноремонтните заводи. Същото ще се случи и с фирмите, които им доставят резервни части и ги обслужват. Голяма част от нашите доставчици също ще са изправени пред трудна ситуация.
Тоест, негативен развой с БДЖ ще се отрази върху цялата икономика на страната.
Затова искам да призова всички граждани да подкрепят реформите в БДЖ и да положим усилия да спасим компанията.

Съществува ли реална възможност страната да остане без железници през зимата?
Вероятността е много голяма!

Кога може да се очаква заемът от Световната банка?
Аз очаквам, след като реализираме набелязаните мерки министър Дянков да внесе документите на българското правителство в Световната банка. В същото време ние ще работим по отношение на поставените от Европейската комисия въпроси, свързани с плана за преструктуриране на компанията.

На какъв етап са дейностите по приватизацията на „БДЖ Товарни превози"?
Приватизацията на дружеството трябва да бъде осъществена от Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол. Това, което ние трябва да направим междувременно е да оптимизираме дейностите, да реформираме дружеството и да го направим печелившо, за да можем да му качим цената.
По отношение на интереса на този етап има запитвания от консултантски фирми, които имат въпроси свързани с конкретното състояние на товарните превози и перспективите пред дружеството.

Има ли цена за Товарни превози, с която вие не бихте се съгласили?
Аз лично очаквам цената да бъде разумна, така че да спасим пътнически превози и да погасим част от задълженията си към кредиторите. Но наистина е много трудно да се определи коя цена е разумна.
Мога да кажа, че извеждането на товарни превози от загуба ще повиши много цената му. Ако се реализират всички мерки, още през 2012 г. това може да се случи.

Има ли възможност, ако след време БДЖ отново излезе на печалба, да потърси нов лиценз за извършването на товарни услуги?
Това няма как да се случи. След продажбата на товарни превози ще остане само една фирма - пътнически превози, като дори и холдингът ще изчезне. От там нататък вече е безсмислено държавата да се захваща с този вид дейност.

В последно време се чуха мнения, идващи от най-високо ниво в БДЖ, които меко казано окачествяват компанията като недобра. Как ще коментирате това и дали такъв тон в момента е уместен?
Аз мисля, че това, което беше изпуснато (изп. директор на БДЖ Йордан Недев по време на среща с журналисти нарече БДЖ боклук - бел. ред.), е по-скоро израз на желанието да бъдат извършени промени и дружеството да не бъде в такова състояние, в което се намира. Казаното е израз на една амбиция и на много голямо желаните нещата да бъдат променени много бързо. Такива неща разбира се случват. Човек понякога употребява думи, които за слушателите изглеждат не е особено приятни и трябва да бъдат разглеждани в контекста на всичко това, което се случва в железниците. Освен това тези думи бяха последвани от съответните извинения.