На 6 февруари опустошително наводнение отне живота на 10 души от с. Бисер, Хасковско, и нанесе значителни материални щети на жилища, стопански постройки и инфраструктурата в селото.
Приливната вълна повреди и ЖП трасетата в района. За предприетите действия от Национална компания Железопътна инфраструктура (НКЖИ) разговаряме със зам. генералния директор Златин Крумов и главния ревизор Бисер Минчев

Г-н Крумов, установени ли са вече щетите, нанесени на железопътната инфраструктура в Хасковско след опустошителните наводнения в района на Харманли?
Незабавно, след като се получиха тези щети, със заповед на областния управител беше назначена комисия. В нея влязоха представители на областната управа, засегнатите общини и НКЖИ. Обходиха се всички засегнати райони и се установи, че най-големите поражения са между гарите Харманли-Любимец и Любеново-Раднево.
В междугарието Харманли-Любимец са засегнати около 1200 м жп път, включващ целия насип, горното строене, релсовата скара, както и доста от съоръженията на осигурителната техника и телекомуникациите. В междугарието Любеново-Раднево са нанесени щети на 30 м жп път.
Ние незабавно подготвихме документите за провеждане на съответните процедури за стартиране на аварийните мероприятия и в момента работим активно върху възстановяването.

Какви действия ще предприемете?
Има създадена организация, има необходимата специализирана механизация за направата на временни пътища, за да достигнем до компрометираната инфраструктура. Изградени са съответните депа с инертни материали за възстановяване на насипа. Използваме втора употреба железопътни материали, които са транспортирани до гара Харманли. Така поетапно възстановяваме насипа, съоръженията, изпълняват се бетонови работи.
Трябва да отбележим, че в началото най-трудно беше да се изсуши земната площадка, да се изчисти трасето от наносите и калта. Стартирахме демонтажни работи и в момента изграждаме насипа и рехабилитираме компрометираните отводнителни съоръжения.

Колко средства ще се необходими за възстановяване на щетите?
По първоначални данни от подготвената количествено-стойностна сметка сумата възлиза на 2.4 млн. лв. без ДДС. Те са напълно достатъчни, за да възстановим инфраструктурата в двете междугария, за които стана въпрос по-рано.
В тази посока се работи активно и в много кратки срокове да възстановим движението на влаковете при съответните изисквания за безопасност и надеждност.

Възможно ли е щетите да доведат до промяна в плана ви за рехабилитация на железопътната инфраструктурата, заложен за тази година?
Не. Ние в края на миналата и началото на тази година изготвихме и одобрихме програма за модернизация и рехабилитация на съществуващата инфраструктура.
Всички средства са уточнени. Стартирали сме съответните процедури по Закона за обществените поръчки, който включват механизирано подновяване на железопътната инфраструктура. Става въпрос за средни ремонти в междугарията включващи съоръжения и жп път в участъците, където имаме най-големи притеснения по отношение на влаковото движение и маневрената дейност.
Надявам се да изпратим тази година без никакви инциденти и като цяло да подобрим състоянието на действащата инфраструктура.

С какви средства възстановявате засегнатите участъци?
Средствата са отделени от инфраструктурни такси. Напълно внимателно сме направили анализ на състоянието на компрометираната инфраструктура. В момента работим съвместно с Държавно предприятие „Транспортно строителство и възстановяване", тъй като нямаме специализирана механизация, каквато те притежават. Ние помагаме със съответните площадки за депониране на материалите и осъществяваме инвеститорски контрол.
Имайки предвид, че отсечката от Харманли до Любимец е предвидена да бъде модернизирана и е част от проекта Пловдив-Свиленград е важно да се знае, че сега я възстановяваме с досегашните й параметри, а именно за 80 км/ч. Надяваме се да я възстановим в близките няколко дни.

Г-н Минчев, кога очаквате да бъде възстановено движението в засегнатите участъци?
По трасетата от Харманли до Любимец и Любеново-Раднево строителните работи се очаква да приключат на 2 март.

Има ли за нанесени щети по някои от трасетата изграждането, на които е финансирано с европейски средства?
Освен тези участъци, за които стана въпрос, на 8 февруари беше спряно движението в участъка Свиленград - Капъкуле - Турска граница, който по същество се явява Фаза 3 от проекта Пловдив-Свиленград. Там не са констатирани сериозни поражения, като след оттеглянето на водите от участъка и в последствие движението беше възстановено.
Имаме поражения и в междугарието Катуница - Поповица, където трасето е двупътно. Приливната вълна нанесе сериозни щети на 15 метра от единия път, като отнесе баластовата призма и се стигна до челата на релсите. Там движението се извършва по другия път и реално прекъсване на движението нямаме.

В кои други райони на страната има поражения и какъв е планът за тяхното отстраняване?
На този етап нямаме други поражения по ЖП мрежата. Надяваме се, след като започне обилното снеготопене също да нямаме поражения. За съжаления получихме информация (интервюто е взето на 28 федруари, б.р.), че в междугарието Караджово - Ябълково местната река е повишила нивото си и водата е стигнала до железния път. От съображения за сигурност скоростта на влаковете, преминаващи от там е ограничена.
Важно е да се знае, че сме направили организация за постоянен мониторинг по ЖП мрежата, която да информира и предприема необходимите действия в случай на нови проблеми.