На 14 юни погледите на милиони зрители по Земята ще са насочени към Русия, където ще бъде даден стартът на Световното първенство по футбол. Освен едно от най-значимите спортни събития то има и своите икономически измерения за държавата домакин.
Според изчисленията на организаторите от Русия в дългосрочен план ефектът от Мондиала ще се изчислява на допълнително 30,8 милиарда долара към икономиката до 2023 година. До голяма степен за това ще допринесат вложенията в инфраструктурата, както и привличането на инвестиции.
Като цяло се възприема, че организирането на Световното по футбол или което и да е друго мащабно спортно събитие, може да стимулира местната икономика, привличайки туристи, давайки тласък на важни инфраструктурни проекти и привличайки вниманието на инвеститорите към страната. Често обаче разходите по тези състезания надхвърлят приходите от тях.
В свой анализ от Световния икономически форум посочват, че вложенията, които държавата прави заради Мондиал 2018, логично би трябвало да доведат до ръст в брутния вътрешен продукт (БВП).
Това обаче не е задължително поради фактът, че спортните съоръжения често са прекалено скъпи за построяване и поддръжка, а в същото време не се използват достатъчно често, за да се покрият разходите за изграждането им.
Добър пример в тази посока е най-скъпият стадион в света, който Бразилия направи за предходната Световна купа. Днес той е превърнат в паркинг. А според изчисленията общите разходи на страната са били двойно по-големи от тези за държавния проект Bolsa Familia, насочен към подобряването на благосъстоянието на бразилските граждани.
По отношение на възможността за привличане на туристи може да се каже, че подобни мащабни събития като Световното по футбол привличат хиляди спортни фенове. Те обаче могат да имат обратен ефект върху традиционния туристически поток.
Така например и в Пекин, и в Лондон респективно през 2008 и 2012 година, когато в двата града се провеждат Олимпийски игри, броят на посетителите на годишна база намалява. Британските власти отчитат 22% спад на туристите в Британския музей по време на състезанията и заключват: "През този период имаше осезаемо намаление на посетителите заради натовареността на града и заради скока в цените.".
Експертите от Световния икономически форум посочват още, че основно приходите покрай подобни спортни събития идват от продажбата на билети, на спортни стоки, спонсорства и лицензионни споразумения. Най-големият поток на приходи обаче е от телевизионни права.
Значителна част от генерираните средства обаче отиват за спортните организации. Така например за Международният олимпийски комитет отиват над 70% от приходите от телевизионни права. От същия източник пък през 2014 година ФИФА печели близо 5 милиарда долара от Мондиала в Бразилия.