Депутатите приеха на първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за мерките срещу изпирането на пари. Вносител е Министерски съвет.

Народните представители гласуваха със 122 гласа "За", 35 гласа "против" и 7 гласа "въздържали се".

Депутатът от коалицията ГЕРБ-СДС Маноил Манев настоя да се мисли в България да има една институция, която да е отговорна структура да работи по законите, свързани с рисковите пари за тероризъм, престъпна дейност и пране на пари. С 30 контролни структури ефективност в следенето на прането на пари няма да се постигне, а ще се генерират още неодобрителни оценки към България, предупреди Манев.

Според него всички правомощията по прането на пари трябва да се концентрират в една институция и да започне да се работи по темата. Законът трябва да бъде подкрепен на първо гласуване, призова Манев, чието желание бе удовлетворено и законопроектът мина в пленарна зала на Народното събрание.

Изказване направи и депутатът от "Възраждане" Златан Златанов, според когото това са отново препоръки, които ни спуска Брюксел чрез директива.

Законопроектът предвижда следните основни изменения:

В чл. 4 от действащия Закон за мерките срещу изпирането на пари се предлага (ЗМИП) да бъдат включени нови категории задължени субекти с цел постигане на по-високо ниво на съответствие с изискванията на Препоръки 10 и 15 на FATF, а именно лицата, които по занятие предоставят услуги за прехвърляне или обмяна на виртуални активи, услуги по съхраняване на виртуални активи и управление на такива, позволяващо осъществяването на контрол върху активите и услуги, свързани с публично предлагане на виртуални активи; лицата, които по занятие предоставят достъп до депозитни касети в обществени трезори, когато същите не попадат в обхвата на чл. 4, т. 1 от ЗМИП, както и представителите по чл. 22 от Закона за пощенските услуги на лицензирани пощенски оператори, предоставящи пощенски парични преводи.

Депутатите притеснени от контрола по пренасяне на пари през границите

Депутатите притеснени от контрола по пренасяне на пари през границите

Промени са част от първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Валутния закон.

В съответствие с изискванията на Препоръка 26 на FATF е предвидено и вписването в публичен регистър към МВР да бъде условие за извършване по занятие на дейности по предоставяне на достъп до депозитни касети в обществени трезори, когато дейността се извършва от лицата извън посочените в чл. 4, т. 1 от ЗМИП.

С Препоръка 18 на FATF, част от задълженията на лицата по чл. 4 от ЗМИП, свързани с техните клонове и мажоритарно притежавани дъщерни дружества в други държави, се разширяват, като същите се прилагат не само спрямо клоновете и мажоритарно притежавани дъщерни дружества в трети държави, а и спрямо клоновете и мажоритарно притежавани дъщерни дружества в държави членки.

Със законопроекта се предлагат и промени в Закона за пазарите на финансови инструменти, в Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране, в Кодекса за застраховането и в Кодекса за социално осигуряване, които целят преодоляване на констатирани слабости при анализа на съответствието с Препоръки 26 и 35 на FATF, изразяващи се в липсата на забрана при мерките за контрола на достъп до пазара за финансови институции за лицензиране или регистрация в случаите, в които са налице връзки с престъпници, и наличието на редица други слабости, установени в лицензионните изисквания, свързани с липсата на ясни изисквания за чисто криминално минало, реабилитиране и др., както и в липсата на правомощия на Комисията за финансов надзор да отнеме лиценз във връзка с нарушения на ЗМФТ.

Предлагат се и промени в Закона за кредитните институции (ЗКИ) и Закона за платежните услуги и платежните системи (ЗПУПС).

Със законопроекта се предлагат и промени в Закона за пощенските услуги, които целят преодоляване на констатирани слабости при анализа на съответствието с Препоръки 14 и 26 на FATF с цел въвеждане на правно основание за отказ или отнемане на лиценз поради опасения относно годност и коректност при изпълнение на задълженията по ЗМИП и други.