Депутатите са притеснени от контрола по пренасяне на различни валутни средства през границите ни. Промени са част от първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Валутния закон. Вносител е Министерски съвет. Законопроектът е от групата закони, които Народното събрание трябва да приеме, тъй като е пряко свързан и с втория транш по Плана за възстановяване и устойчивост.

В крайна сметка след едночасов дебат народните представители приеха на първо гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Валутния закон.

Депутатите гласуваха със 117 гласа "За", 34 гласа "против" и 8 гласа "въздържали се". При прегласуването законопроектът отново срещна подкрепата на законотворците с абсолютно същият резултат.

Срокът за предложения между първо и второ четене ще е 3 дни по предложение на депутата от коалицията ГЕРБ-СДС Теменужка Петкова. Тя е бивш енергиен министър.

НС прие промени в Закона за местните данъци и такси

НС прие промени в Закона за местните данъци и такси

Вносители са лидерът на "Възраждане" Костадин Костадинов и група народни представители

В контекста на дебатите депутатът от БСП Румен Гечев заяви, че е притеснен по отношение на необходимата редакция на законопроекта, като например, че не се предвижда да се попълни декларация при пренасяне на сумите над 10 000 евро през границите ни. От БСП ще направят предложение между първо и второ четене да се попълва декларация в рамките на 2 изречения, в които да се декларират средствата за тяхното предназначение. Всяка държава има право и задължение да контролира пренасянето на различни валути през границата си, посочи Гечев.

ЕС продължава да се прави на разсеян за офшорните зони, изтъкна Гечев. Поради каква причини продължават да съществуват офшорни зони, недоумява той. Докато в България правим опити да намалим количеството трохи, които минават през границата, световният елит си държи офшорните зони, ядоса се социалистът.

Димо Дренчев от парламентарната група на "Възраждане" заяви, че формацията на Костадин Костадинов няма да подкрепи Валутния закон. Свободното движение за хора, стоки и услуги е главният плюс на ЕС, посочи Дренчев. Това, което го притеснява е, че не е разписано при какви условия могат да се направят проверки на пренасянето на средства през границата. Всичко това дава възможност за тормоз, според Дренчев.

Лидерът на "Възраждане" Костадин Костадинов заяви, че директно ЕС ни заповядва какво да направим чрез директива. Няма такова изискване в другите държави-членки по преценка на митничари да се спират определени хора и да се проверяват портфейлите им, негодува той. "Ние тук какво сме? Народното събрание на парламентарна република или гумен печат на Европейската комисия?", ядоса се Костадинов.

Ако това са наши закони, то няма нужда от парламента, посочи лидерът на "Възраждане".

"Възраждане" ще направят предложения между първо и второ четене в законопроекта.

Венко Сабрутев от "Продължаваме промяната" настоя да се допусне до пленарна зала Людмила Петкова, директор на дирекция "Данъчна политика" от Министерство на финансите, за да отговори на всички манипулации, изречени по адрес на Валутния закон. Предложението на Сабрутев бе прието и Петкова влезе в зала.

Бившият шеф на БАБХ и понастоящем депутат от ПП Христо Даскалов обясни, че когато някои казва, че друг ни решава и ни прави законодателни актове в Брюксел, българският представител го е подкрепил, за да бъде публикуван в официалния журнал на ЕС. Валутният закон е и български закон и гласът на българските представители в работните групи е единен, подчерта Даскалов.

Людмила Петкова, директор на дирекция "Данъчна политика" от Министерство на финансите внесе яснота кога митничарите могат да задържат парични средства на границите ни. Тя обясни, че това, което се коментира по отношение на задържането на паричните средства през границите е от компетентните органи на границите. Граничарите могат временно да задържат парични средства по силата на административните средства и актове - ако средствата не са декларирани, ако декларацията за непридружените парични средства е с невярно или непълно съдържание, или са налице обстоятелства, че паричните средства са свързани с престъпна дейност, поясни Петкова.

Парламентът гледа три важни законопроекта - за Шенген, ПВУ и еврозоната

Парламентът гледа три важни законопроекта - за Шенген, ПВУ и еврозоната

Министърът на отбраната Тодор Тагарев ще бъде изслушан в ресорната си комисия

Законопроектът касае следното:

  • Регламентират се нови правила относно контрола на движението на непридружени парични средства (в пощенски пратки, куриерски пратки, като непридружен багаж или товар в контейнери) и изискването за представяне на декларация за оповестяване, както и за допълнение на действащите административно-наказателни разпоредби и въвеждането на санкции за неспазване на задължението за оповестяване на парични средства, а именно глоба или имуществена санкция до 1/4 от паричните средства;
  • Урежда се процедура за временно задържане на парични средства, както и процедура за задържане или деклариране на суми в размер, по-нисък от определения праг, за които има подозрение, че са свързани с престъпна дейност, и обмен на информация между националните и европейските компетентни органи, включително механизъм за временно задържане на парични средства на вътрешна за Европейския съюз граница;
  • Въвежда се възможност непридружените парични средства да се считат за изоставени в определените от закона случаи;
  • Когато предметът на нарушение по чл. 18, ал. 3 от Валутния закон е укрит по специален начин, наказанието да е глоба в размер на една четвърт от стойността на недекларираните парични средства, ако деянието не съставлява престъпление.
  • Разширяват се правомощията на компетентните органи, като се дава възможност да се задържат временно парични средства;
  • Предвидено е да отпаднат разпоредбите от Валутния закон, въвеждащи изискване за деклариране пред митническите органи на благородните метали, скъпоценните камъни и изделията със и от тях, съобразно разпоредбите на Регламент (ЕС) № 2018/1672 и създалата се разнородна практика;
  • Въвежда се механизъм за недопускане на паричните средства да напускат територията на страната, когато лицата имат публични държавни вземания в размер 5000 лв. или повече.

В Преходните и заключителни разпоредби на Законопроекта се предвиждат изменения и допълнения в Закона за митниците и Закона за акцизите и данъчните складове с цел привеждане в съответствие с разпоредбите на Закона за административните нарушения и наказания, въвеждащи през 2021 г. института на споразумението за прекратяване на административно-наказателно производство.

Предвижда се и промяна в Наказателния кодекс и Закона за мерките срещу изпирането на пари, с оглед на това, че отпада контролът върху благородните метали, скъпоценните камъни и изделията със или от тях от Валутния закон. Същите остават в регулацията на митническите нарушения и престъпления по Закона за митниците и квалифицираната митническа контрабанда по Наказателния кодекс. В Закона за мерките срещу изпирането на пари отпада и предоставянето на Държавна агенция "Национална сигурност" на данни за търговските кредити по износа и вноса, за финансовия лизинг между местни и чуждестранни лица.

Депутатите не харесаха доклада за специалните разузнавателни средства

Депутатите не харесаха доклада за специалните разузнавателни средства

Докладът бе отхвърлен с 48 гласа "За", 2 гласа "против" и 51 гласа "въздържали се"