Депутатите от Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред в Народното събрание приеха на второ гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за чужденците в Република България. Вносител е Министерски съвет.
Със законопроекта се предлагат мерки на национално ниво, необходими за осигуряване изпълнението на правни актове на Европейския съюз. Шенгенската информационна система (ШИС) е инструмент от основно значение за прилагането на разпоредбите на достиженията на правото от Шенген, включени в рамката на Европейския съюз. Системата е една от основните компенсаторни мерки, които допринасят за поддържането на високо ниво на сигурност в рамките на пространството на свобода, сигурност и правосъдие на Съюза, като подпомага оперативното сътрудничество между националните компетентни органи за граничен контрол, полицейските органи, митническите органи, службите за административен контрол на чужденците и органите, отговарящи за предотвратяването, разкриването, разследването или наказателното преследване на престъпления или за изпълнението на наказания.
С предложения законопроект се въвеждат мерки по прилагането на Регламент (ЕС) 2018/1860 на Европейския парламент и на Съвета от 28 ноември 2018 г. за използването на Шенгенската информационна система за целите на връщането на незаконно пребиваващи граждани на трети държави. Регламентът създава система за обмен на информация между държавите членки, използващи ШИС, относно решенията за връщане, взети по отношение на граждани на трети държави, които пребивават незаконно на територията на държавите членки, и за проследяване на това дали гражданите на трети държави, по отношение на които са взети такива решения, са напуснали територията на държавите членки.
Сигналите за връщане, въвеждани в ШИС, и обменът на допълнителна информация във връзка с тези сигнали подпомагат компетентните национални органи да предприемат необходимите мерки за изпълнение на решенията за връщане. Шенгенската информационна система допринася за установяването на самоличността и обмена на информация между държавите членки относно гражданите на трети държави, по отношение на които е взето решение за връщане, които са се укрили и са задържани в друга държава членка. Тези мерки следва да спомогнат за предотвратяването и ограничаването на незаконната миграция и вторичните движения и да подобрят сътрудничеството между органите на държавите членки.
С Регламент (ЕС) 2018/1861 на Европейския парламент и на Съвета от 28 ноември 2018 г. се поставя акцент върху постигането на по-висока степен на ефективност, хармонизиране и съгласуваност чрез задължителното въвеждане в ШИС на всички забрани за влизане, наложени от националните компетентни органи в съответствие с процедури, съобразени с Директива 2008/115/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 16 декември 2008 г.
Държавите членки следва да предприемат всички необходими мерки, за да се гарантира, че между момента, в който съответният гражданин на трета държава напуска Шенгенското пространство, и активирането на сигнала в ШИС няма промеждутък от време. Съобразно определените от регламента условия в ЗЧРБ се уточняват и допълват хипотезите на постановени откази или принудителни административни мерки, които са основание за въвеждането от компетентните национални органи на сигнали за целите на отказ за влизане и пребиваване на територията на държавите членки.
С предложения проект на закон се предлага изпълнението и на Регламент (ЕС) 2018/1240 на Европейския парламент и на Съвета от 12 септември 2018 г. за създаване на Европейска система за информация за пътуванията и разрешаването им (ETIAS). Европейската система за информация за пътуванията и разрешаването следва да допринесе за високо ниво на сигурност, за предотвратяване на незаконната имиграция и за опазване на общественото здраве чрез предоставяне на оценка на посетителите преди пристигането им на външните гранични контролно-пропускателни пунктове.
В съответствие с изискванията на регламента със законопроекта се включват допълнителни текстове в ЗЧРБ, които определят правомощието на националното звено "ETIAS" в Министерството на вътрешните работи в случаите, когато заявлението е препратено за ръчно обработване към Република България, да извършва оценка и взема решения за издаване отказ, отмяна или отнемане на разрешението за пътуване.
Предвижда се отказът, отмяната или отнемането на разрешението за пътуване да могат да се обжалват при условията и по реда на Административно-процесуалния кодекс. Регламентирана е и хипотезата за издаване на разрешение за пътуване с ограничена териториална валидност по причини от хуманитарен характер или когато това се налага от държавния интерес или изпълнението на международни задължения на Република България.