Депутатите се заеха с обсъждането на няколко проекта за промени в Закона за движението по пътищата.
От ГЕРБ предлагат предоставянето на допълнителни правомощия за осъществяване на контрол върху правилата за движение по пътищата в рамките на населените места на органите на местното самоуправление и местната администрация. Дават се и допълнителни правомощия на определените от министъра на вътрешните работи служби при изпълнение на функциите си да имат право да спират пътните превозни средства, да проверяват документите за самоличност и свидетелството за управление на както на водача, така и на пътниците. Освен това се дава и правомощие да имат правото при извършване на контрола да връчват на водача и на пътниците невръчени електронни фишове за нарушения по Закона за движението по пътищата (ЗДвП) или на Кодекса за застраховането, издадени от автоматизирани технически средства и системи на Министерството на вътрешните работи.
Друго изменение в закона се отнася до службите за контрол, определени от кметовете на общините да могат да изграждат, управляват и развиват автоматизирани технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, с което е извършено нарушение по ЗДвП. Също така се предвижда при изпълнение на функциите си по ЗДвП определените от кметовете на общини служби за контрол да могат да използват технически средства и системи, заснемащи и записващи датата, мястото, точния час и вида на нарушението, както и регистрационния номер на моторното превозно средство, с което е извършено нарушението, както и да могат да преместват или да нареждат да бъде преместено паркирано в нарушение пътно превозно средство на отговорно пазене на предварително публично оповестено място без знанието на неговия собственик или на упълномощения от него водач. В тази връзка се дава правомощие общинските служби за контрол да имат право на безплатно предоставяне на данни от националния регистър на Министерството вътрешните работи за регистрираните превозни средства за установяване на собствеността, ползването, вида и категорията на пътните превозни средства.
Разширяват се и правомощията на длъжностни лица от съответната община, определени от кмета на общината, при извършването на административни услуги на гражданите да могат да връчват електронни фишове за наложени наказания по ЗДвП, издадени от Министерството на вътрешните работи. За тази цел е предвидено на тези служители да се дава право на достъп до информационната система на Министерството на вътрешните работи, в която са отразени невръчени електронни фишове на Министерството на вътрешните работи. С друга промяна на закона се предвижда при обявено бедствено положение специализираните структури на общините или доброволните формирования да могат да ползват специален режим на движение, с моторни превозни средства, предназначени за предотвратяване или овладяване на бедствия, пожари и извънредни ситуации и отстраняване на последиците от тях.
Проектът на ПП/ДБ улеснява гражданите чрез премахване на всички стикери от предното стъкло на автомобила и заменянето им с автоматизирани справки в централизирани регистри, отпадането на контролния талон към свидетелството за управление и възможността за заплащане на глоби онлайн, без преди това да се налага те да бъдат връчени присъствено.
Втората група промени, залегнали в законопроекта, са свързани с мерки за намаляване на нарушителите на пътя. Въвежда се задължение за контролните органи да спират на пътя и да връчват невръчени електронни фишове и наказателни постановления на водачи, които имат повече от пет невръчени такива. Законопроектът въвежда и задължение за публикуване на данни за извършените нарушения, съответно за съставените актове, фишове, електронни фишове и наказателни постановления. Въвежда се и право на служебен електронен достъп на държавни органи и други длъжностни лица до данните за административните нарушения на водачите.
Според вносителите с отделни разпоредби се поправя и пропуск, който не позволява на контролните органи да съставят фишове в отсъствието на нарушител на вписаните ползватели на автомобила. Проектът на Настимир Ананиев създада допълнителни регулации за новите водачи, както и да се наложат възпиращи мерки за нарушителите, които отказват да спазват законодателството и са опасни за останалите участници в движението. Предвижда се също и увеличаване размерите на глобите и принудителните административни мерки. Неговите идеи в комисия не намериха подкрепа.
Друг проект на Димитър Найденов предлага наказанието на водач, който нарушава правилата за преминаване през железопътен прелез, да е лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок 12 месеца и глоба 3000 лв., като при повторно нарушение наказанието да е лишаване от право да се управлява моторно превозно средство за срок от три години и глоба 5000 лв.
Според вносителя случаите на нарушение на забраната за преминаване на железопътни прелези при спуснати бариери, при задействани светлинни и звукови сигнали, забраняващи навлизането в прелеза, са едни от най-честите причини за възникване на катастрофи между моторни превозни средства и влакове. На следващо място г-н Найденов обърна внимание на членовете на комисията, че материалните щети, които биха възникнали, в случай че продължи неглижирането на проблема, биха били равностойни на стотици милиони левове, които ще са за сметка на най-ощетените - тези, които инвестират в екологичния и безопасен железопътен транспорт.
Джигитите по пътя нямат страх от закона, заяви в хода на дебатите Атанас Атанасов. Той настоя всички закони да бъдат приети на първо четене, както и да се даде максимално време за корекции. Според него ще е добре да се промени и НК в частта за условните присъди като, по мнението му, не трябва да има условно осъждане за шофиране в нетрезво състояние или след употребата на наркотици. Всички проекти минаха на първо четене.
Припомняме, "Пътна полиция" все още да няма достъп до камерите за скорост на общините, въпреки че кадрите от видеонаблюдението би следвало да служат за доказателство при случаите на нарушения на пътя.
През юни обаче комисията по транспорт прие промени в закона, предвиждащи премахване на този пропуск в системата за контрол.