Спешни мерки за гарантиране на гражданите на непрекъснат достъп до природен газ, електрическа и топлинна енергия поиска националният омбудсман Диана Ковачева от служебния премиер Стефан Янев.

В писмото си Ковачева изтъкна, че от самото начало на настоящия есенно-зимен сезон битовите клиенти на природен газ, електрическа и топлинна енергия понасят много трудно скока на енергийните цени в България, повлияни от общия пазар на Европейския съюз.

Повод за писмото й са десетките жалби, които всекидневно постъпват в институцията на Омбудсмана. "Прекомерната финансова тежест на високите месечни сметки за отопление се натрупва върху безпрецедентната концентрация на кризи в нашето общество - четвърта вълна на COVID-19, ограничения на стопанската активност, значителен ръст на общата инфлация и др.", пише омбудсманът.

Диана Ковачева подчертава, че основателни тревоги будят прогнозите за ново, шоково поскъпване на цените на електрическата и на топлинната енергия за бита от 1 януари 2022 г.

Преди да пише на премиера, Ковачева изпрати препоръка до служебния министър на енергетиката Андрей Живков. И пред него тя настоя да бъде разработен механизъм за временно компенсиране на всички битови клиенти на природен газ заради екстремно високите цени на синьото гориво за есенно-зимния сезон 2020-2021 г. и очакваните високи сметки за отопление за огромна част от домакинствата.

Тя очаква служебното правителство да оцени по компетентност приложимостта в България на всички предложени от Европейската комисия мерки за справяне с нарастващите цени на енергията.

Доц. Ковачева подчертава още, че опитът на други страни-членки показва, че реалистични мерки с потенциал за своевременно прилагане са намаляването на ДДС за енергията, определянето на таван на енергийните цени за зимните месеци, неначисляването на лихви за забавени плащания през зимата и непрекъсване на снабдяването с енергия при забавени плащания до края на отоплителния сезон.

Междувременно омбудсманът изпрати искане и до ЧЕЗ, ЕВН и Енерго-Про с настояване за възстановяване на действащия по време на извънредното положение 20-дневен срок за заплащане на задълженията към електроснабдителните дружества, включително да не се пристъпва към изключване на електрозахранването при неплащане на задължения, с разсрочване на последните.

Омбудсманът поиска от всички топлофикации в страната да не начисляват лихви за забава на плащанията на месечните сметки, а от газоснабдителните предприятия - да не прекъсват услугата при неплащане, също да удължат срока за заплащане на месечните доставки и да предвидят възможност за разсрочване на задълженията.