Европа иска да създаде енергийни магистрали, по които всеки доставчик да  може да доставя газ до потребителите

Това заяви пред БНР енергийният експерт Атанас Георгиев във връзка с газопроводите "Северен поток 2“ и   "Южен поток"

Той напомни, че Европа си е партнирала с Русия в доставките на природен газ, но основен принцип за ЕС е разделянето на инфраструктурата от търговията с енергийни ресурси.

„Това, което се противопоставя в случая е една чисто икономическа политика в ЕС – за осигуряване на повече конкуренция и на ниски цени за крайните потребители с акцент и върху сигурността на доставките, докато от другата страна виждаме Русия, която  не иска да загуби историческите си отношения със своите клиенти, не иска да загуби и възможността да преговаря и с всеки от тях поотделно, да създаде  т. нар. „съвършена ценова дискриминация“.” – коментира експертът.  

По думите му, борбата в това отношение е асиметрична.

„От едната страна, ЕС прилага основно икономически мерки, докато от другата  виждаме как Русия комбинира, успешно понякога, геополитически и геоикономически мерки в постигането на своите цели.” – поясни Герогиев.

Той подчерта, че е необходима алтернатива, за да може да се постигне „една по-реална цена“ и изтъкна, че в Балтийския регион цените са паднали, след като са били изградени инсталации за доставка на втечнен природен газ.

Енергийният съюз, като концепция, казва, че и други региони в Европа все още са в т. нар. „островен режим“ и получават  газ от един доставчик. За България знаем, че това е валидно - все още нямаме алтернативни доставки и трасета. Ако направи едно координирано усилие от страните от региона, да се осигят такива алтернативни доставки. Това ще означава, както миксиране на руските количества с други, така и постигане на една по-пазарна, по-конкурентна цена, която е обвързана по-пряко със спотовия газ пазар, а не по дългосрочни десетгодишни договори, да речем.” – посочи експертът.

Той прогнозира, че проектът „Турски поток“ няма да се осъществи преди да се разреши кризата в Сирия, а "Южен поток" може да се осъществи само като част от проекта за създаване на т. нар. „хъб“ у нас, където да се миксира газ от различни доставчици, но не и при предварителните условия отпреди години.

Атанас Георгиев допълни, че ако се договори такъв вариант, инфраструктурата на наша територия    ще бъде европейска и отворена за всички доставчици.

Срещу другия проект - "Северен поток 2“, има голям политически отпор.

„Не бива да забравяме, че ако той бъде изграден, особено с този капацитет от 55 милиарда кубически метра годишно. Това ще означава практически изоставяне на трасето през Украйна. Украйна е важна за енергийната сигурност на Европа, защото, ако отпадне това трасе, всъщност ще остане само „Саверен поток“ като основно трасе за доставка до Центална Европа и до западна Европа, което ще намали енергийната сигурност, както отбелязват от Европейската комисия. И нещо друго, което е не по-малко важно - по този начин, ако Европа подкрепи "Северен поток-2", ще означава,, тя е съгласна с изоставяне на трасето през Украйна, с изоставяне на украинците в техните опити да поддържат тази система и чрез нея да подпомагат и да намаляват цената на природния газ за своите потребители.” – каза още експертът.

Според Георгиев, няма да се стигне до преразглеждане на действащи договори с „Газпром” от страна на ЕК. Русия традиционно обвързва цената на газа с тази на петрола и е уязвима, докато те са ниски. Той очаква Москва да продължи да изпитва проблеми, тъй като никой от играчите на петролния пазар не желае да намали износа си.