Основната причина да сме водеща страна в Европейския съюз с пътно транспортни произшествие е самосъзнанието на водачите и самосъзнанието ни като общество. Ако не си признаем, че проблемът тръгва от обществото, няма да постигнем целта си. Когато осъзнаем, че трябва да бъдем отговорни на пътя, тогава ще се види как работи самата система - и законите, и институциите.
Това заяви служебният министър на транспорта Георги Гвоздейков, който взе участие в дискусия, посветена на безопасността на движението по пътищата, организиран от медийната платформа "24 часа".
Гвоздейков обясни, че е крайно време да се признае и да спре да се говори как да се постигнат високи резултати и да започнем да действаме за основния проблем. Трябва да спрем да обвиняваме институциите, че не си вършат работата и че няма ефективни закони, защото не е така. Големият проблем е, че обществото ни не иска да осъзнае и признае, че основният ангажимент за повишаване на ефективността на пътната безопасност са хората, поясни министърът.
По думите, докато не осъзнаем, че трябва да подхождаме по възможно най-отговорния начин и не започнем да се държим като възпитани хора на пътя, ще продължават да се организират дискусии, брифинги и изявления, след последната и поредна жертва на пътя, но умирането и жертвите няма да намалеят.
Трябва да започнем да решаваме проблема на ниво възпитание на нашите деца - вкъщи, в семейството, в училище и в университета. Трябва да започнем да си казваме грешките, настоя Гвоздейков. И даде пример - докато бил автомобилен състезател, автомобилът, с който се състезавал, развивал 165 км/ч. И сега шофира личен автомобил с висока скорост, но никога не си е позволявал да кара със 140 км/ч, като шофира със 130 км/ч по магистрала. Причината - гори по-малко гориво. "Рали спортът не се печели с подаването на газ, a с баланс на автомобила. Когато даваме газ по магистралите и когато се опитваме да караме бързо, трябва да спрем и ето къде сме изгубили скоростта. Няма смисъл от високата скорост и безразсъдното каране. Непознавайки възможностите на автомобила, той става опасен, защото сядайки в автомобила с мисълта, че можем да го подчиним, не е така", коментира Гвоздейков.
Министерство на транспорта като ресорно ведомство се старае да облекчи административната тежест на учебните центрове и да улесни дигитализацията, като отпадат хартиените учебни картони (дневници) и ще се изгради електронна система за записване на часовете по кормуване. Ще бъде заложен и таван на изпитите, тъй като в момента няма такъв - максимум до 4 пъти явяване за 6 месеца. Ако и последният път е неуспешен, тогава курсистът ще се върне обратно за подготовка и учене на закона. За техническата изправност на автомобилите Гвоздейков посочи, че всички пунктове ще бъдат свързани с Автомобилна администрация и ще се гледа в реално време как се спазват правилата. Все по-малко автомобили така ще минават преглед особено за тези коли, които са неизправни.
"Днес оттук нататък трябва да си признаваме собствените грешки, докато не се научим да бъдем отговорни и възпитани", призова Гвоздейков, като добави, че има и изключително възпитани деца, но има такива, които все още "убиват на пътя" с автомобилите си.
Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България пък отсече, че изпитите по теория се купуват масово. Защо не искате да има контрол и къде е електронната система, за която по-рано се плати за хартиените талони, запита той. Според него отдавна е имало заповед за промяна на учебната документация и сега отново се започнала процедура отначало и започва трета процедура.
"Вие сте нарушителите, а не гражданите", заяде се Красимир Георгиев със служебния транспортен министър.
Заместник-министърът на транспорта Димитър Недялков също взе думата и добави, че обучаваните лица в автошколите ще получат всички задължителни елементи, свързани с процеса по обучение. Той увери, че министерството на транспорта ще гарантира за това всички, които подлежат на обучение, да получат изискуемите елементи на шофьорския курс. Министерството обаче няма как да вземе една кола, да тръгне да я кара бързо, да я кара в нетрезво състояние и под въздействието на наркотици. Тук се опира до самосъзнанието на конкретния човек, изтъкна Недялков.
shtimpo
на 30.05.2024 в 11:53:48 #1Нищоговорене, за съжаление. Да кажеш “сами сте си виновни, че сте такива” е същото като да кажеш “властта не е в състояние да повлияе на решенията на гражданите”, което пък е равносилно на извода “тогава защо плащаме данъци/гласуваме на/за същата?” Законодателна/съдебна/изпълнителна власт каква роля изпълняват?