Някои хора си мислят, че най-съвременният италиански хеликоптер е, като стария Москвич и упорито искат да ни върнат в миналото. Купиш го нов москвича и я бензинът няма да ти стигне за 100 км, защото пробката на резервоара не е завита и изтекъл. Фарове няма за през нощта, че бушонът е изгорял на късите и все такива соц неудачи, които днес се опитваха да пресъздават.

Това написа във "Фейсбук" министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков по повод критиките относно първия у нас хеликоптер за спешна помощ. 

Министър Гвоздейков посрещна първият медицински хеликоптер у нас

Министър Гвоздейков посрещна първият медицински хеликоптер у нас

Машината кацна на базата на "Гранична полиция" на столичното летище

Министърът настоя да изнесе и конкретни факти, "за да опровергае лъжите". 

1. На 31 януари в 17:29 българско време хеликоптерът излетя от Пескара (Италия) и прелетя до Дубровник с разстояние 370 км, като кацна в 18:50. Което означава следното:

а) изминал е 370 км за 1:21 часа, и горивото не е свършило. Имал е гориво за още близо 300 км полет.

б) един час от времето на полета е било в тъмната час на деня от 17:50 ч. до кацането му в Дубровник в 18:50 ч. От това е видно, че хеликоптерът е летял и по тъмно.

2. Хеликоптерът може да каца на различни от площадките в болниците места, защото това му е работата. Регулациите гласят следното:

а) AMC1 SPA.HEMS. 125(c)(4) Изисквания за ефективност на HEMS операции.Критерии за избор на място за операции HEMS:

За да избере работна площадка от въздуха, пилотът или операторът трябва да дефинира:

Минимални размери, които да бъдат два пъти по-големи от ротора (винта на хеликоптера) и най-малко четири пъти дължината на хеликоптера, което се оценява от екипажа от въздуха.

3. Към днешна дата има 5 сертифицирани болнични хеликоптерни летища. Три в София и по едно във Варна и Панагюрище. Одобрени и в процес на сертифициране са Русе, Пловдив, Велико Търново, Плевен, Сливен, Стара Загора, Габрово.

4. Пет от пилотите имат професионален летателен опит между 8000 и 9800 летателни часа. Възрастовата граница, до която могат да извършват полети, е 65 години.

5. Сертификатът за Авиационен оператор предстои да бъде издаден, като едно от условията за издаване е да притежава регистриран хеликоптер, което вече е факт.

И последно, но не по важност! България Хели Мед Сървиз съвсем скоро ще стартира специализиран подбор за обучение на млади пилоти на хеликоптер за HEMS, които желаят да работят тази атрактивна професия, написа той. 

Министърът на транспорта: Нямам представа за ролята на Пеевски

Министърът на транспорта: Нямам представа за ролята на Пеевски

Гвоздейков не е категоричен ще остане ли на поста си след ротацията

Припомняме, че ден по-рано той заяви:

"Как никой не видя, че България направи най-накрая стъпки за изграждане на тази важна система за спасяване на човешки животи. Как никой не видя, че ние започнахме вече с упорити и силни крачки да вървим към Европа и да изравняваме стандарта си с тях? Как никой не видя, че закупуваме 8 хеликоптера за спешна помощ? Как никой не видя, че този хеликоптер е оборудван с най-модерния, 4-канален автопилот, с който при най-лошото развитие на ситуацията, хеликоптерът с едно натискане на копчето може да кацне сам?", реторично-възмутено попита шефът на транспортното ведомство.

И добави - медицинските хеликоптери имали двигатели с 30% по-мощни от досега работещите в ЕС, което значи следното - България щяла да разполага с най-модерното такова оборудване.

Критиките основно бяха, че въпросната машина не може да работи през вечерните часове и не разполага с лебедка за планинско спасяване.