Министерство на отбраната ще продължи да разчита на МиГ-29 за носене на бойно дежурство дотогава, докогато не бъдат заместени от F-16, block 70, които да поемат изцяло охраната на българското въздушно пространство. В това увери военният министър Тодор Тагарев по време на участието в Комисията по отбрана в Народното събрание.

Тагарев обясни, че това, което неговият предшественик - служебният военен министър Димитър Стоянов проучвал като вариант за заместващ изтребител не е актуално. България не може да си позволи да поддържа втори тип боен самолет, изтъкна главата на военното ведомство.

Той се надява страната да има възможност да се сключи договор за ремонта на двигателите на МиГ-29, с които да се даде глътка въздух на българската авиация. ТЕРЕМ (държавна компания на Министерство на отбраната, специализирана в извършването на ремонт, модернизация и логистична поддръжка на авиационна техника - б.р.) са се отказали от ремонтирането на двигателите на изтребителите, посочи военният министър и добави, че това е решение на борда на директорите на фирмата. Остава втора фирма с по-висока цена, но трябва да се потвърди офертата за ремонта на двигателите за МиГ-29, уточни Тагарев.

По Закона за държавните предприятия военният министър не може да се намесва в оперативната дейност на дружеството ТЕРЕМ защо се е отказало да ремонтира двигателите, но може да изиска доклад, който да бъде предоставен. От думите на Тагарев стана ясно още, че България не бърза да се освобождава от нищо преди да се направят новите прегледи за превъоръжаване по стандартите на НАТО.

По време на участието на военния министър в Комисия по отбрана стана ясно още, че недокомплекта в армията ни е 20%.

МО прекрати обществената поръчка за двигатели за МиГ-29

МО прекрати обществената поръчка за двигатели за МиГ-29

Мотивът за това решение е липсата на подадени оферти

Ресурсът на българските МиГ-29 се очаква да изтече в края на 2023 г. Именно поради тази причина Министерството на отбраната води преговори за нови двигатели или за ремонта на настоящите още от началото на 2022 г. Ако родните МиГ-29 останат без двигатели, няма да има с какво да пазим небето си до пристигането на американските изтребители F-16 през 2025 г.