Комисията за защита на конкуренцията е идентифицирала конкурентни проблеми, свързани с достъпа до данъчни складове и транспортната инфраструктури и ограничаването им от страна "Лукойл Нефтохим Бургас" АД и "Лукойл България" ЕООД (група Лукойл).

Откритието си комисията прави в антитръстово производство и заради социално - икономическата значимост на горивата.

КЗК проверява "Лукойл България" за монополно положение

КЗК проверява "Лукойл България" за монополно положение

Сигналът е от от "OMV България"

Комисията установява през ноември 2021 г., че група Лукойл притежава най-голямата складова и свързана с нея транспортна инфраструктура, която я прави господстващо предприятие на пазара на съхранение на автомобилни горива.

Дружествата от групата са извършили злоупотреба с господстващо положение, като не са предоставяли услуги по прием и съхранение на горива в собствени данъчни складове, ограничавали са достъпа до данъчните складове, свързани с най-големите морски петролни терминали в страната и не са предоставяли достъп до нефтопродуктопроводите на групата за транспортиране на внесени горива.

"Разглежданите практики представляват една обща стратегия на групата за създаване на пречки пред вноса на горива в страната и следва да се квалифицират като едно нарушение, тъй като са насочени към един и същ антиконкурентен резултат."

От КЗК посочват още, че тези действия ограничават конкуренцията още на първото ниво по веригата - при производството и вноса, което позволява поддържането на лидерската позиция на група Лукойл в страната и на следващите нива - търговията на едро и дребно.

Прокуратурата сезира КЗК за цените на горивата у нас

Прокуратурата сезира КЗК за цените на горивата у нас

Както и за разликата в цената на петрола на международните пазари

Създаването на бариери пред вноса на горива в страната е от естество да доведе до пренасочване на търсенето към горива с местен произход, т.е. тези на Лукойл Нефтохим Бургас АД. Това намалява избора на търговците на едро и съответно се прехвърля надолу по веригата на реализация на автомобилните горива и в крайна сметка върху потребителите.

Поведението представлява злоупотреба с господство, както по националното право, така и съгласно правото на Европейския съюз, тъй като ограничавайки вноса на територия на страната, може значително да повлияе върху модела на търговия между държавите членки.

В момента тече срок от 60 (шестдесет) дни, в които "Лукойл" може да внесе писмени възражения по заключенията на комисията.

КЗК обясни, че ценовият паралeлизъм не е картел

КЗК обясни, че ценовият паралeлизъм не е картел

По-малките следват цените на лидера