Транспортният министър защити ръководството на БДЖ.

"Проблемите в БДЖ не са от вчера, става въпрос за десетки години безотговорно отношение". Това заяви транспортният министър Ивайло Московски по време на изслушването му в НС.

"Нося си отговорността за ръководството на БДЖ и за момента стоя зад ръководството на БДЖ", категоричен бе министърът.

Стачка в железниците би тласнала дружеството към сигурна ликвидация и би повторила съдбата на Кремиковци, категоричен бе транспортният министър.
"Бих желал да призова както синдикатите, така и работниците да не се стачкува", изтъкна той.

"Идвам от среща със синдикатите, не постигнахме споразумение, утре ще има стачка", каза обаче Ивайло Московски.
С повече от 50 милиона лева за 2 години са намалели задълженията на дружеството. Настоящото управление заварило редица неизгодни договори, които допълнително влошили финансовото състояние на дружеството. "Заварихме железниците в окаяно състояние с над 817 млн. лева задължения", поясни Московски.

"През 2005 г. е изтеглен кредит в размер 143 млн. лева за мотрисите "Сименс", които в момента се опитваме да спасим", допълни той. По думите му заемът е взет със съзнанието, че няма яснота как ще бъде изплатен.
Ивайло Московски каза още, че няколко месеца след заема за железниците тогавашното правителство прави гаранционен депозит в чужда банка за въоръжение. "Държавата има пари да се въоръжава, но няма пари за железниците, въпреки излишъците, изтъквани от предишните управляващи", посочи транспортният министър.

"За 2009 година загубите са 65 млн. лева, за 2010 - 50 млн. лева, през 2011 ще бъдат около 28-30 млн. лева оперативна загуба. Целта ни е 2012 година да бъде минимализирана или ако е възможно да бъде сведена на нула", обясни още министър Московски.
645 души от железниците са приели идеята за доброволно напускане срещу 6 работни заплати.

"Механично съкращаване на персонал няма. Оптимизира се персонал там, където считаме че има дублиране на дейности, включително 25% от администрацията. Ефектът ще бъде в размер на около 23 млн. лева годишно", обясни Ивайло Московски.

Според него няма да има затруднение за хората заради спирането на влакове. По думите му ще се спират влакове, но само там, където има алтернативен транспорт.
"За 5 години икономията ще бъде повече от 100 млн. лева, което ще позволи разплащане със стари задължения", аргументира тази идея на мениджмънта на холдинга министър Московски.

Бившият транспортен министър в кабинета "Станишев" Петър Мутафчиев заяви, че тройната коалиция е теглила заем, за да спаси БДЖ от фалит, пояснявайки, че този заем е изплатен. 130 млн. лева задължения са благодарение на това ръководство, атакува червеният депутат.

"Не говорете за БДЖ като за мъртвец", призова още Мутафчиев. Сменете ръководството на железниците, призова и Михаил Миков. Наглото поведение на г-н Владмиров допълнително ескалира напрежението, допълни социалистът. Променете си философията, настоя той.