Заповедите за тестване на учениците и другите здравни мерки се разглеждат със заповед на ръководството на Министерство на здравеопазването. Надявам се поне народните представители да различават функциите, които имат министърът на образованието и министърът на здравеопазването.
Това заяви образователният министър академик Николай Денков по време на парламентарния контрол в парламента. Той отговори на въпрос на народния представител от "Възраждане" Елена Гунчева относно завършване на учебната година от ученици, учили в обучение от разстояние в електронна среда и такива с неизвинени отсъствия.
Той обясни, че не се пишат отсъствия на децата, които участват в онлайн обучение от разстояние. Срочните и годишни оценки се определят от текущите оценки на учениците, класните и контролните работи, както и изпълнението на наложените задачи от учителя спрямо ученика.
За учениците, които се обучават от разстояние поради отказа да се тестват онлайн, имат два варианта - да направят бърз антигенен тест и да бъдат изпитани в училище или да се явят в училище за индивидуално изпитване извън времето на присъствания учебен процес, без да се тестват. Ако учениците, които се обучават онлайн, надхвърлят 25% отсъствие се организира и провежда изпит за определяне на срочна оценка по учебния предмет. По преценка на преподаващия учител, ученици, които не могат да се явят, могат да бъдат изпитани и писмено в електронна среда, ако са осигурени необходимите условия за това - самостоятелна стая, с включена камера и микрофон. Ако бъдат установени непозволени средства по време на изпитването в писмена форма, не се поставя оценка.
Независимо от различните хипотези, няма опасност учениците да не завършат учебната година - да не бъдат изпитани или да не им бъде поставена срочна оценка, увери Денков.
Той добави, че в последната COVID-19 вълна 12 000 ученици официално се разболявали всяка седмица в България. Част от тях влизали в болница, имало и по-тежки случаи. Обучението в електронна среда е дейност, която била използвана в цял свят, като имало и държави, които затваряли училищата и не организирали обучение в електронна среда. Качеството е такова, каквото може да се осигури при настоящите условия, подчерта Денков, като призова въпросите за подигравка с образователната система да бъдат насочени към друго място.
В условията на извънредна епидемична обстановка се даде равен достъп до качествено образование на всяко дете и всеки един ученик, каза Денков.
По думите му представените технологии непрекъснато с е разширяват и развиват и това е една от причините да не бъдат стандартизирани. Училищата разработват правила за възрастовите особености и профила на учениците за обучение в електронна среда, обясни образователният министър и добави, че процесът на разработване на политиките за електронните ресурси МОН се базира на научни данни.
Според Денков трябва да се направи дискусия за ефективното и балансирано използване на информационни технологии и електронни ресурси, съобразени с възрастта и развитието на децата и учениците. След това би могло да се пристъпи към разработване на препоръки, които да се приложат на обществени дискусии. Такива дискусии могат да се направят след края на учебната година.