Не виждам никакво основание за наказание на генералния консул в Одрин Васил Вълчев. Така министърът на външните работи Даниел Митов защити служителя, който е изпълнил разпоредбите на Външно в нощта на опита за военен преврат в Турция. Вълчев бил допринесъл за отварянето на трите гранични пункта с Турция и пропускането на българските граждани на българо-турската граница.

Изказването си Митов направи в отговор на въпрос на независимия народен представител Георги Кадиев. Депутатът представи разпечатка на български гражданин, който се е опитал да се свърже с консула ни в Одрин над 10 пъти в нощта на преврата.

Кадиев постави въпроса за забраната дипломатическите ни представителства да поддържат свои комуникационни канали и определи като особено видно мълчанието на ръководителя на мисията ни в Истанбул и бивш външен министър Надежда Нейнски.

„Опитът за преврат показа огромни пробойни в комуникационната политика на Министерство на външните работи”, категоричен бе Кадиев. 

Министърът отговори, че публичните изявления са регламентирани в Закона за дипломатическата служба и според тях служителят няма право да прави публични изявления, без да е упълномощен от министъра на външните работи или главния секретар, особено в условията на извънредна, напрегната обстановка. Нарушаването на закона би могло да има фатални последици за сигурността на българските граждани там, обясни Даниел Митов. 

„На никого не е било забранявано да разговаря с български граждани. Тук става въпрос за забрана за медийни изяви, които могат да бъдат интерпретирани погрешно и могат да доведат до заплаха живота и здравето на нашите мисии и техните служители и на намиращите се там български гражданин”, коментира още той. По думите му такива разпореждания са давани и в миналото, когато се извършвали военни преврати и в други държави.

Митов определи като странно твърдението, че консулството в Турция няма право да има комуникационни канали в социалните мрежи. Министърът бе категоричен, че никога не е забранявал поддържането на собствени интернет страници или фейсбук и туитър акаунти на дипломатическите представителства.

В случая комуникацията се централизира. Така се прави, категоричен бе външният ни министър, изтъквайки че това е принцип в дипломацията по време на извънредни събития.