Правителството одобри средносрочната бюджетна прогноза за периода 2023-2025 година, съобщиха от Министерския съвет след днешното заседание на Министерския съвет.

Тя е разработена в рамките на първия етап на бюджетната процедура за 2023 г. и е насочена към осигуряване изпълнението на залегналите политики в Споразумението за съвместно управление на Република България в период 2021 г. - 2025 г., в условията на затихваща пандемия от COVID-19, икономическа несигурност и външни рискове за страната.

Петков: Има язви във всички сектори, борим дефицитите, след това актуализация на бюджета

Петков: Има язви във всички сектори, борим дефицитите, след това актуализация на бюджета

Премиерът очерта три приоритета на Бюджет 2022

Във връзка с предстоящото приемане на програма на правителството за стратегическите цели за мандата на неговото управление и заявената в коалиционното споразумение предстояща актуализация на Бюджет 2022, както и предвид необходимостта от прецизиране и остойностяване на произтичащите от това политики и реформи в секторите, предоставящи публични услуги, за които се изисква по-задълбочен преглед, в средносрочната бюджетна прогноза са отразени само базови политики и допускания, чиито многогодишни трендове и перспективи са относително постоянни.

След предстоящата актуализация на бюджета за 2022 година средносрочната прогноза за периода 2023 г. - 2025 г. ще бъде прецизирана, като в нея ще намерят отражение промените както в данъчната политика, така и в политиката по доходите, и в други политики, свързани с реформи в определени сектори, които са залегнали в Споразумението за съвместно управление на Република България в период 2021 г. - 2025 г. 

Нова актуализация на бюджета - през юли 2022 г.

Нова актуализация на бюджета - през юли 2022 г.

За бюджетен дефицит до 4,5% се споразумяха ПП, БСП, ДБ и ИТН

Данъчната политика за периода 2023-2025 г. предвижда запазване на основните приоритети, свързани с подобряване на събираемостта на приходите, предотвратяването на възможности за укриване и невнасяне на данъци и осигуровки и намаляване на административната тежест и разходите за бизнеса и гражданите. Запазват се ниските данъчни ставки за корпоративните данъци и за данъците върху доходите на физическите лица, като важна предпоставка за инвестиции, икономически растеж и заетост.

Предвиденото през последните години разхлабване на фискалната политика, наложено от икономически, здравни, социални и външни предизвикателства, се очаква да продължи и през настоящата година, а в прогнозния средносрочен период са заложени стъпки за фискална консолидация, като дефицитът по КФП от 3,3% от БВП за 2023 г. ще достигне до 2,8% от БВП за 2025 г.

От гледна точка на ограничението на фискалното правило за дефицита по КФП, без отчитане на ефекта от COVID-19 мерките, за целия прогнозен период бюджетното салдо е в рамките на ограничението за дефицит до 3 на сто от БВП.

В рамките на прогнозния период са заложени средства за обезпечаване на изпълнението на COVID-19 мерки само за първата година от периода в размер на 0,3% от БВП, при очаквания разпространението на пандемията да затихне.