Председателя на ЕК Жозе Барозу е изпратил писмо (пълният му текст) до Министерски съвет, в което се критикува недостатъчната скорост при изпълнението по секторите "транспорт" (пътен и железопътен) и сектор "води".

Най-сериозните проблеми са свързани с подготовката и изпълнението на големи инфраструктурни проекти в секторите пътища, жп транспорт и води, в които финансовото усвояване е под 1%
Ж. Барозу

Това съобщи на пресконференция в МС министърът по управление на средствата от ЕС Томислав Дончев.

В писмото на Барозу се посочва, че има забавяне на усвояването на средствата в сектор транспорт и сектор води по Оперативна програма "Околна среда".
Необходимо е и преструктуриране на АПИ, защото тя все още не функционира с нужното темпо.
Забавя се изграждането на АМ "Струма", посочва председателят на ЕК, като алармира, че има забавяне и в ОП "Транспорт".

Премиерът Борисов събра след правителственото заседание министрите Томислав Дончев, Росен Плевнелиев, Николай Младенов, Нона Караджова и Александър Цветков.
Той уточни, че е доволен от констатациите в писмото на председателят на ЕК Жозе Барозу за усвояването ни на еврофондовете, като коментира, че писмото до Румъния е далеч по-критично от това до нас.

Премиерът изтъкна, че Барозу е подчертал, че за усвояването на европейските средства е изключително важна ангажираността на всеки министър и зам.-министър, като особено високо се цени назначаването на ресорен министър.

Браво, Дончев, обърна се Борисов към министъра по еврофондовете.

По отношение на пътния сектор, се налага изрично да подчертаем, че основният бенефициент АПИ, до този момент не успява да преодолее основните си проблеми
Ж. Барозу

Премиерът подчерта, че ЕК оказва директна подкрепа за ускоряване на усвояването на средствата от ЕС.
На 21 януари шефът на ЕИБ заедно с експрети идват в България и темата за еврофондовете ще бъде дискутирана отново и по-специално ЕИБ да ни изпрати експерти, които да ни помогнат да ускорим усвояването на евросредствата, поясни министър-председателят.

Около 6% от предвидените евросредства е усвоила страната ни, подчерта Бойко Борисов.
Разплатени са до момента 9,7% от средства по европейските проекти. Не сме чакали някой от Брюксел да ни каже къде има проблеми, подчерта Томислав Дончев в коментар на критиките от ЕК.

Това е най-окуражителното писмо, което страната ни е получавала, убеден е от своя страна министър Росен Плевнелиев. За предоляване на проблемите в АПИ МРРБ е разработило екшън план, наречен "Библията", който очертава 5 проблема в АПИ и начертава пътя за тяхното преодоляване.

Ниското изпълнение на проектите е един от проблемите. Росен Плевнелиев е категоричен, че ако сега то е 3 %, то през 2011 трябва да достигне 25%. Ниското договаряне на проекти също трябва да отбележи значителен ръст през идната година, когато стартират 7 лота от различни магистрали.

Друг проблем в АПИ е липсата на резревни проекти, както и липсата на проекти за следващия период 2014-2020. Още следващата година трябва да са ясни приоритетните строителни обекти за периода до 2020 г.

По отношение на жп сектора, ситуацията не е по-добра, доколкото НКЖИ не е в състояние дори да постигне първите стапи от дефинираните цели. От наличния инвестиционен ресурс, по малко от 10% са реално започнатите работи
Ж. Барозу

Петият проблем в АПИ е капацитетът на агенцията да изпълни предходните 4 проблема. Плевнелиев е намерил решение и за това - експерти на Световната банка ще консултират АПИ.
Барозу е критичен и от забавянето на АМ "Струма", която ще струва около 1 млрд. евро.
По повод бонусите в АПИ министърът посочи, че 1 млн. лева агенцията е платила като обезщетения на уволнени служители.
За пръв път АПИ не завършва годината на минус, доволен е регионалният министър.

Около 800 лева е средната заплата в агенцията, а в същото време тя управлява средства в размер на над 1 млрд . евро.
Правим всичко възможно да ускорим работата, заяви от своя страна транспортният министър Александър Цветков. 10% от ж.п. проектите са в ход, уточни той.

Нона Караджова пък се похвали с разплатени към момента 240 млн. лева по ОПОС. В сектор отпадъци ще бъдат разплатени още 300 млн. лева, а предвидените евросредства за сектор „води" са в размер на 500 млн. евро.
За бонусите в нейното ведомство тя бе категорична, че такива не са раздавани. Предходни години са давани между 4-6 млн. лева за стимули на служителите в МОСВ, уточни тя.