Националният съвет за тристранно сътрудничество (НСТС) обсъди и допълненията на Кодекса за социално осигуряване (КСО) и на Закона за семейни помощи за деца.

От съвета стана ясно, че първият законопроект, който бе разгледан по време на заседанието на Тристранката - Законопроект за изменение и допълнение на Закона за българските лични документи, внесен от ВМРО по принцип бива подкрепен от работодателските организации, но не и от КРИБ, които се въздържат, а МТСП и синдикалните организации не подкрепят законопроекта в частта за законовата миграция и законовата мобилност.

ВМРО предлага законопроект за частично решаване на демографската криза

ВМРО предлага законопроект за частично решаване на демографската криза

Идеята е да се облекчи възможността на българите зад граница да пребивават, учат и работят у нас

По другите два законопроекта, внесени от ПГ на БСП - Законопроект за допълнение на Кодекса за социално осигуряване и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за семейни помощи за деца, Тристранката се въздържа от подкрепа.

Против се изказаха от Министерство на труда и социалната политика (МТСП) и Министерство на финансите (МФ). Предложенията на БСП срещат частична подкрепа само от синдиката КТ "Подкрепа", като и от КНСБ се изказаха против.

Вносителите предлагаха пенсиите за трудова дейност, които са отпуснати до 31 декември 2016 г., да се преизчисляват от 1 септември 2019 г. като индивидуалният коефициент за съответният човек се умножи по средномесечния осигурителен доход за страната за 2015 г.

От Българската стопанска камара (БСК) не искат да имат принос към 138-та промяна на КСО. Експертите от Българска търговско-промишлена палата (БТПП), АИКБ, КРИБ и Съюза за стопанската инициатива (ССИ) се въздържат от подкрепа на законопроекта, тъй като липсвала финансова обосновка в него. Мотивите на вносителите са абсолютно превратни, според АИКБ.

По отношение на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за семейни помощи за деца, дори и от КТ "Подкрепа" изразиха становище, че липсва ресурсна обвързаност. С промените в закона се предлага еднократната помощ за второ и трето дете да бъде в размер на 10 минимални заплати, ако двамата родители са осигурени 24 месеца преди раждането на детето. Другото предложение предвижда помощта за началото на учебната година за деца от семейства с ниски доходи да се разшири не само за първокласници, но и за децата от 2-ри, 3-ти и 4-ти клас. В момента помощта за първокласник е 250 лв.

БСП настоява за истинска политика за бедността, неравенството и демографията
Обновена

БСП настоява за истинска политика за бедността, неравенството и демографията

Нинова негодува, че инфлацията расте, а 2 млн. души са на прага на бедността

По думите на Димитър Манолов трябва да се намери разумната обществено-поносима граница за семейни помощи за деца. АИКБ искат да видят комплекс, който да отива по-далеч и като мерки, и като пари за децата. БСК също настоява за по-широк дебат и консенсус по темата. БТПП, КРИБ и ССИ се въздържат от подкрепа на законопроекта.

По време на Тристранката бе представен и проекта на Анализ на социално-икономическото развитие на страната след присъединяването ѝ към ЕС. Целта чрез проекта е да се състави полезна стратегия за всички, които участват в обществено-икономическия живот на страната. КНСБ и АИКБ отчетоха, че документът е добър, но видяха пропуснати ключови сектори като енергетика, индустрията и преработващата промишленост, сухопътният транспорт, нямало анализ на ромски отпечатък, ограничаване на безработицата.

Финансовият министър Владислав Горанов призова да се гледа на анализа като един по-сериозен дебат, а не като на анализ. Според Горанов анализът няма смисъл да се преработва, а може да стане основа за размисъл за всеки един от нас. Този материал може да се използва като основа и за критика към управлението, обърна се Горанов към депутата от БСП Филип Попов.