Търговските вериги предлагат български производители да могат да продават стоките си на паркингите на големите супермаркети, съобщиха от Министерството на земеделието, храните и горите.
Предложението от Сдружението за модерна търговия и представителите на търговските вериги е само ден след като от Сдружението излязоха с икономически и юридически аргументи срещу идеята в търговските вериги да има определен процент за български продукти.
Днешното предложение е направено по време на видеоконферентен разговор със земеделския министър Десислава Танева по инициатива от Сдружението за модерна търговия.
Предоставяне на част от паркингите пред търговските вериги за дребните производители може да бъде краткосрочно и само за магазините, които имат паркинг. Срокът за осъществяване на тези пазари да бъде обвързан с извънредното положение в страната, са предложили представителите на търговците.
,,Няма да отстъпим от искането си в търговските вериги да присъства българско местно производство. Действията на Министерството са насочени в подкрепа на българското производство, на малките и местни производители и запазване на поминъка им", заяви министър Танева.
Мотивите й са, че местната българска продукция е по-свежа, по-прясна и по-позната, тя е част от местния бит и култура. Потребителите трябва да имат право на достъп до местното производство, а техен е изборът какво ще предпочетат.
Предложението на търговските вериги ще бъде изпратено до браншовите организации в сектор "Земеделие" за становище, което се очаква до петък, когато окончателно ще се оформи проектното предложение за подкрепа на местно производство.
По искане на Сдружението за модерна търговия бе създадена работна група с експерти от земеделското министерство с председател директорът на дирекция "Политики по агрохранителната верига".
От Сдружението за модерна търговия /СМТ/ съобщиха, че утре по инициатива на министъра на икономиката Емил Караниколов ще има среща с представители на браншови организации на български производители и на търговските вериги.
По техни данни към края на 2019 г., повече от 67% от асортимента в основните хранителни категории в четири от водещите ритейлъри (индустрия на търговия на дребно) са от български продукти. Този дял е най-висок при месните продукти - 76%, следван от хляба със 73%, млечните продукти с 64% и плодове и зеленчуци с 57%.
Допълнителна полза за производителите е възможността да развият бизнеса си и да излязат на международни пазари, пишат от сдружението.
Важно е да се има предвид, че в България оперират изключително много производители на хранителни продукти с различни географска локация, мащаб, инвестиции и съответно капацитет на производство, сертифицираност за качеството на произвежданите продукти и т.н. Предложените към момента мерки биха оказали различен, в много случаи негативен, ефект върху техния бизнес и много от тях вече декларираха становищата си по тази тема.
Докато министър Танева и представители на големите търговски вериги обсъждат възможността български хранителни стоки да бъдат продавани в търговските вериги, които работят в България, производители в Ямболско вече изхвърлят продукцията си, защото няма кой да дойде при тях и да я закупи. С над 20 дни е закъсняла продажбата на зеленчуков разсад в Ямболско, съобщи БНР.
"Ако се продължи по този начин, всички ще бъдем на нула с разсадите. А, ние като не можем да ги продадем, не можем да купим семена, за да заложим после за готова продукция", каза Мария Балтова от село Дражево.
Заради противоепидемичните мерки не се допускат хората от селата да купуват разсад. "Нас ни пускат, защото ние си имаме документи за производители. Никой не ни спира, идваме на работа, но като не могат да дойдат хората", каза тя.
Преди две седмици превозвачите в Ямбол спряха движението на автобусните линии заради липса на пътници.
ТT
на 14.04.2020 в 02:14:56 #3Това са насилнически комунистически прийоми и като всички такива могат да имат само един резултат - разрушение. Това е насочване на държавния пистолет към главите на тези "свободни" търговски субекти и задължаването им да действат не както умът им подсказва, а както господарите им заповядват. Иска ми се Лидл, Кауфланд, Фантастико и т.н. просто да хлопнат кепенците и да заявят, че отказват да бъдат роби и да действат под дулото на пистолет! Ще цитирам името на един скорошен български антикомунистически филм: "Звярът е още жив"!
vladimir-guetzov
на 09.04.2020 в 01:41:55 #2Що се отнася за София -най-големия консуматор т.е. пазар на плодове и зеленчуци в България,като и на месо и млечни продукти е необходима ,,Специална програма ,,,политика и инвестиции за да се създаде ХРАНИТЕЛЕН ПОЯС ОКОЛО СТОЛИЦАТА.Смисъла е да се изградят оранжерии,овощни насаждения ,ферми произвеждащи мляко и месо близо до столицата за да може да се засити огромните потребности от пресни и качествени продукти ,което е икономически обосновано и ефективно .София трябва да разчита на плодородните полета около нея и родното производство ,отколкото на внос на домати и ябълки от Полша и Гърция например.
vladimir-guetzov
на 09.04.2020 в 01:30:00 #1Отличен патриотичен отговор на държавата , защото глобализацията ни смачква , убива родното производство ,а печалби трупат чужди компании.Няма само Тръмп да го прави!Истината блесна-чуждите вериги са търговски площи на Германия и българите са купувачите на немски стоки.Те са в България да печелят и да задушават родното производство за сметка на тяхното.,така както задушиха и затриха малките и средните магазини,затриват и фермерството.България се оказа зависима колониална страна ,манипулирана, изнудвана и рекетирана.Германците не продават български домати и блузи при еднаква продажна цена с вносните , защото печелят повече от маржа между нея и закупената Гърция и Бангладеш....Дори да имат само 1 стотинка по-голяма печалба на килограм домат са готови да наводнят пазара с вносен ,а българските производители просто загиват.Правилен и патриотичен подход на правителството ,но трябва да се възстановят българските магазини,вериги и пазари